Den sträckan som får flest nya avgångar är den mellan Stockholm och Uppsala eftersom SJ lägger ned ”Uppsalapendeln”.
Men att den sträckan får fler avgångar kommer att innebära ökad press på organisationen och ge mindre marginaler, säger Anton Fendert (MP), styrelseordförande för Mälardalstrafik.
– Att vi kan göra detta beror på att Mälardalstrafik har ett mer stabilt personal- och fordonsläge nu än vi haft tidigare, men jag vill vara tydlig med att detta är en ansträngning. Det bästa för resenärerna hade varit om SJ planerat mer långsiktigt och fortsatt köra den här sträckan, eller åtminstone hade gett oss information om att de lägger ner med bättre framförhållning. Nu får vi laga efter läge, säger han.
Fler avgångar
I Sörmland kommer flera sträckor att få flera avgångar. Sträckan mellan Eskilstuna och Västerås kommer att få totalt tio nya avgångar på vardagar och kompletterande direktbussar under helgerna.
Mellan Västerås och Sala blir det sex nya avgångar i pendlingstid på vardagar, för att utöka halvtimmestrafiken och antalet genomgående avgångar till och från Uppsala.
Även sträckan Nyköping-Stockholm kommer att få tre nya avgångar på lördagar respektive fyra nya avgångar på söndagar, men det börjar gälla från och med i vår.
Säger att man kommer att leverera
Men frågan som många resenärer ställer sig är om Mälardalstrafik och Transdev, vilket är det bolag som kör tågen, kommer att kunna leverera det som nu lovas.
Monica Johansson (S) på Region Sörmland, som är andre vice styrelseordförande i Mälardalstrafiks styrelse, vill inte svara på några frågor utan hänvisar till Mälardalstrafik.
Men Anton Fendert (MP), styrelseordförande för Mälardalstrafik, säger att man kommer att kunna hålla sitt löfte även om läget är ansträngt.
– Just nu pågår intensivt arbete med trafik- och personalplanering inför tidtabellsskiftet i mitten av december, där ingår att Transdev arbetar för att rekrytera nya medarbetare inför 15 december, säger han.
Hur ska Mälardalstrafik tillsammans med Transdev leverera flera avgångar? Hör Mälardalstrafiks kommunikationsansvariga Katarina Myrberg i klippet högst upp.