Svenska elever presterar sämre i matematik än genomsnittet i Europa - det visar 2019 års resultat från TIMSS, som är en internationell kunskapsmätning.
Förutom Matematiklyftet har eleverna exempelvis fått mer tid för ämnet på schemat för att resultaten i ämnet ska bli bättre. Men en rapport från Sveriges ingenjörer visar att inte heller det har höjt betygen.
Vad tycker eleverna själva om ämnet och hur lär de sig bäst? Vi frågade elever i årskurs 8 på Nyköpings enskilda grundskola. Hör svaren i klippet ovan – och kommentera själv här nedan:
Vad tycker du om matteundervisningen?
Anders • Jag har fyra tonåringar. Alla har behövt extra stöd med just matten hemma. Jag ser att barnen behöver tid att förstå varje nytt moment innan de förstår hur det fungerar i grunden och varför man gör olika moment. Jag upplever också att matten bygger på grunder där man sedan lägger till ny komplexitet som är svår att ta till sig om man inte förstått grunderna. Blyga barn som inte räcker upp handen och inte får de 40 minuter som de behöver för att förstå ett moment har svårt att komma vidare. Skolan har inte tid att ge varje barn 40 minuter för att de t ex skall förstå algebra, derivering, ränta på ränta osv.