Det var den 12 juni 1904 som Sveriges första ”Automobiltäfvling” hölls, arrangerad av Svenska Automobilklubben. Tävlingen gick Stockholm-Uppsala tur och retur men strax söder om Uppsala, med bara sju mil kvar till målet, tvingades en tävlingsbil av modellen Vabis 1903 bryta på grund av en trasig drivaxel.
Trots det över 100 år gamla missödet är bilen nu i fint skick och är Sveriges äldsta bevarade och körbara tävlingsbil. Dessutom är det den enda som finns kvar av de tio som ställde upp i 1904 års tävling. Så 115 år senare var det dags att gå i mål.
På lördagen avslutade den olycksdrabbade Vabis 1903 tävlingen med att köra de sista sju milen, med start i Flottsund söder om Uppsala och målgång på Stockholms stadion, fyra timmar senare, under stort jubel från medlemmar i Kungliga Automobilklubben och Motorhistoriska riksförbundet. Förare var Bo Söderberg från Aros Motorveteraner.
Kom för tidigt
– Det gick helt enligt planen, det gick till och med så bra att vi kom lite för tidigt och fick vänta en bit därifrån på välkomstkommittén, säger Bo Söderberg.
Hur kändes det att köra i mål?
– Det är en kul grej att göra en sådan här sak. vi körde London-Brighton förra året, det var större, men det är kul att presentera bilen så här i Sverige. Det är ju Sveriges äldsta tävlingsbil och det gör det så kul att slutföra loppet som den misslyckades med förra gången.
Hur fort gick det?
– Den kan köra 45-50, men vi körde i snitt kanske 20 kilometer i timmen. Vi hamnade bakom något cykellopp delvis.
”En succé”
Göran Flank på Motorhistoriska riksförbundet var lyrisk över målgången.
– Det var fantastiskt. En succé, absolut en succé, säger han.
Vabis 1903 ägs av Surahammars kommun där den en gång byggdes. Bilen kommer delta i Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial på söndag 19 maj.