Att barn pratar engelska när de leker med varandra är ett relativt outforskat fenomen. Karolina Larsson är logoped på barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun samt doktorand vid Lunds universitet.
– Vi har inte hittat några andra studier som undersökt hur förskolebarn i Sverige använder engelska. Vi tror att det här är den första studien, säger Karolina Larsson.
I studien refererar barnen ofta till populärkultur när de pratar engelska. De nämner olika onlinespel och pratar om vad de sett på Youtube.
”Aldrig ett problem att barn pratar andra språk”
Ur ett pedagogiskt perspektiv är det oerhört viktigt att alla barn får tid till att lära sig svenska, menar Karolina Larsson.
– Särskilt om man är ett barn som bara möter det svenska språket på förskolan. Och om barnen konsekvent använder engelska i leken minskar tiden till att lära sig svenska, vilket de behöver kunna för att klara sig i skolan, säger hon.
Karolina Larsson understryker att det aldrig är ett problem att barn pratar engelska eller andra språk. Men att det kan bli ett problem om det engelska talet sker på bekostnad av tiden som barnen har för att lära sig svenska. Samtidigt menar hon att barnen har visat ett stort språkligt intresse då de lärt sig engelska på egen hand.
– Kan vi få dem att bli lika motiverade till att lära sig svenska har vi mycket vunnet.
Varför är engelska som lekspråk mer utbrett i mångkulturella områden? Starta klippet för att höra forskarens svar.
Fakta om studien
• Barn mellan tre och sex år från åtta olika förskolor i Halmstads kommun deltog i studien. Både barn som har svenska som modersmål och barn med andra modersmål deltog.
• Forskningsmaterialet är begränsat och visar inte hur utbrett fenomenet är i stort.
• Studien visar att engelskan är mer utbredd bland barn på de undersöka förskolorna i mångkulturella områden jämfört med barn på de undersökta förskolorna där majoriteten av föräldrarna har svenska som modersmål.