Anledningen till att Trafikverket planerar att bygga den nya vägen i en tunnel är för att spara natur- och kulturvärden.
– Nu kan vi koncentrera oss på bara ett alternativ och ta fram de bästa förutsättningarna för att kunna få en godkänd vägplan och byggstart 2020. Därför är detta en viktig milstolpe för oss, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Trafikverket skriver i sitt pressmeddelande att den valda korridoren (se karta) ”har bred uppslutning i regionen, och den har förordats av alla kommuner på Södertörn i ett gemensamt ställningstagande”.
Möter kritik
Men Miljöpartiet i Huddinge kommun är kritiska till Trafikverkets förslag.
”Klimataspekterna har överhuvudtaget inte beaktats vid planeringen, vilket Naturvårdsverket kritiserat. Tvärförbindelse Södertörn planeras nu för 90.000 fordon per dygn, jämfört mot dagens 20.000, vilket innebär ytterligare barriärer med stora trafikplatser i kommunens centrala delar” skriver man i ett pressmeddelande.
– Alldeles oavsett sträckning, frontalkrockar Tvärförbindelse Södertörn med både regionala och nationella klimatmål. Detta är oomtvistat. Vi kan inte ha mål om utsläppsminskningar, samtidigt som planeringen av nya motorvägar fortsätter att driva upp ett ökat bilberoende, säger Marica Lindblad, kommunalråd för Miljöpartiet i Huddinge, i pressmeddelandet.
Nästa steg i Trafikverkets process är att bestämma mer exakt var den nya tunneln ska byggas, och man ska även utreda möjligheten att bygga en tunnel under Glömstadalen.