• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Källa: Trafikverket. Karta: SVT Design.

Klart: Vägtunnel under Flemingsbergsskogen

Uppdaterad
Publicerad

Tvärförbindelse Södertörn kommer att byggas i en tunnel under Flemingsbergsskogen.

Anledningen till att Trafikverket planerar att bygga den nya vägen i en tunnel är för att spara natur- och kulturvärden.

– Nu kan vi koncentrera oss på bara ett alternativ och ta fram de bästa förutsättningarna för att kunna få en godkänd vägplan och byggstart 2020. Därför är detta en viktig milstolpe för oss, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Tvärförbindelse Södertörn

Trafikverket skriver i sitt pressmeddelande att den valda korridoren (se karta) ”har bred uppslutning i regionen, och den har förordats av alla kommuner på Södertörn i ett gemensamt ställningstagande”.

Möter kritik

Men Miljöpartiet i Huddinge kommun är kritiska till Trafikverkets förslag.

”Klimataspekterna har överhuvudtaget inte beaktats vid planeringen, vilket Naturvårdsverket kritiserat. Tvärförbindelse Södertörn planeras nu för 90.000 fordon per dygn, jämfört mot dagens 20.000, vilket innebär ytterligare barriärer med stora trafikplatser i kommunens centrala delar” skriver man i ett pressmeddelande.

– Alldeles oavsett sträckning, frontalkrockar Tvärförbindelse Södertörn med både regionala och nationella klimatmål. Detta är oomtvistat. Vi kan inte ha mål om utsläppsminskningar, samtidigt som planeringen av nya motorvägar fortsätter att driva upp ett ökat bilberoende, säger Marica Lindblad, kommunalråd för Miljöpartiet i Huddinge, i pressmeddelandet.

Nästa steg i Trafikverkets process är att bestämma mer exakt var den nya tunneln ska byggas, och man ska även utreda möjligheten att bygga en tunnel under Glömstadalen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tvärförbindelse Södertörn

Mer i ämnet