Stockholms handelskammare har tagit fram siffror på hur stor del av resandet med kollektivtrafiken som har återhämtat sig sedan innan pandemin.
Under första halvåret i år ligger resandet inom kollektivtrafiken i Stockholm på 84 procent av hur det såg ut 2019, året innan pandemin bröt ut.
Det är betydligt lägre än i både Helsingfors, Oslo och Köpenhamn.
Efterlyser stöd från staten
Under åren efter pandemin har SL dragit ner på busslinjer, och priset på biljetter i kollektivtrafiken har höjts. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) menar att det varit nödvändigt och efterlyser statliga pengar som stöd.
– Jag hade inte velat göra de anpassningarna, i alla fall inte så många som vi tvingats göra. I Finland och Tyskland storsatsar man på kollektivtrafiken, det gör inte den svenska staten. Regeringen borde öppna plånboken för kollektivtrafiken, säger Anton Fendert.
”Handlar om politisk ambition”
Varför återhämtningen av resandet ser ut som det gör i de olika huvudstäderna kan ha flera orsaker, till exempel hur ofta personer jobbar hemifrån och hur många som istället väljer ett annat färdsätt än kollektivtrafiken.
– Vi ser absolut att fler jobbar hemifrån efter pandemin men vi ser att Helsingfors som har jämförbara eller högre tal när det kommer till distansarbete återhämtar sig bättre än Stockholm. Så det här handlar om politisk ambition hos regionen, säger Carl Bergkvist på Stockholms handelskammare.