E4 Förbifart Stockholm går från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr. Tunnelsystemet blir när det står färdig den längsta motorvägstunneln som byggs i Sverige. Lika stor som Norra- och Södra länken, Essingeleden, Norrortsleden och Muskötunneln tillsammans.
Drygt 90 procent av den totala bergstunneln har sprängts ut och nu pågår ett förberedande arbete för omfattande tekniska installationer.
Följ med under jord i videon.
Bygget kan försenas med fyra år
Vägtrafiktunneln planerades stå färdig år 2030, men en ny dom från Mark- och miljödomstolen riskerar nu att försena bygget.
Enligt domstolens bedömning behöver tunnlarna tätas ytterligare, och Trafikverket nekas därför tillstånd att öka bortledning av grundvatten när vägtunnlarna byggts färdigt. De nya ökade kraven på mer tätning bedöms kosta mellan fem och nio miljarder kronor, och försenar förbifartens start till 2034.
Trafikverket kommer att överklaga domen, men vet inte om deras överklagan kommer att prövas.
– Det är en viktig fråga för Trafikverket, och angeläget att beakta de långtgående konsekvenserna för projektet om ansökan avslås. Det kommer blir en fördyring och en försening av projektet som över totalen inte är samhällsekonomiskt rimligt, säger Anders Selström, avdelningschef E4 Förbifart Stockholm.