Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar. Men byggandet tar längre tid än man planerat.
– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark.
Enligt Trafikverket är de främsta orsakerna till den förlängda byggtiden och de ökade kostnaderna att berget man spränger i försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat, tillsammans med det faktum att man hävde kontraktet med tunnlarna på Lovö.
Fyra år försenad
– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, säger Johan Brantmark.
Nu räknar Trafikverket med att kunna öppna hela Förbifart Stockholm för trafik 2030, vilket är fyra år senare än planerat. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.
Analysen visar att kostnaden beräknas öka med cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor.
Finansborgarrådet: ”Oerhört allvarligt”
Stockholms stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) ser allvarligt på förseningen.
”Förbifarten behövs för att avlasta infarterna till Stockholms centrala delar, för att minska sårbarheten i trafiksystemet samt knyta ihop de södra och norra delarna i Stockholmsregionen. Därför är det oerhört allvarligt att förseningarna skjuter fram färdigställandet till 2030”, säger Anna König Jerlmyr (M) i en skriftlig kommentar.
Hon vill också att notan för fördyrningarna inte ska belasta stockholmarna. Tanken är nämligen att trängselskatterna ska bekosta större delen av Förbifarten.
”Nu förväntar jag mig att staten står för de ekonomiska konsekvenserna då stockholmarna är de som drabbas av de tidsmässiga konsekvenserna som gör det svårare att komma till och från jobbet”, säger Anna König Jerlmyr (M).
Fakta Förbifart Stockholm
Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
När bergtunnlarna är klara kommer nästa del av bygget som är tekniska installationer. Den mängd kraft som ska installeras för att hålla alla system igång motsvarar en mindre kommun i storlek motsvarande Filipstad.
När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.
Källa: Trafikverket