Avtalet med MTR skulle löpt ut 2026, och redan i maj meddelade Region Stockholm att man inte tänkte förlänga avtalet efter det.
Men under onsdagen kom nytt besked om att uppdraget avslutas i förtid. MTR tvingas nu betala 800 miljoner kronor till SL för att avtalet avbryts i förtid.
Från och med mars 2024 tar SJ över driften av pendeltågen, i ett så kallat nödavtal med Region Stockholm. Nödavtalet gäller i två år med möjlighet att förlänga ytterligare ett år.
Pendeltågen kommer drivas genom SJ:s dotterbolag SJ Stockholmståg AB.
MTR fortsätter driva tunnelbanan
Brister i underhåll och för få förare uppges vara två av orsakerna till pendeltågskaoset som drabbat resenärerna.
– Vi har gjort viktiga investeringar för att långsiktigt utveckla pendeltågsverksamheten under de år som vi drivit pendeltågen. Nu ligger allt fokus på att säkerställa en bra överlämning till nästa operatör, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic i ett pressmeddelande.
MTR kommer fortsatt att driva tunnelbanan i regionen på uppdrag av trafikförvaltningen.
Här trafikerar pendeltågen
Pendeltågen trafikerar främst Stockholms län men har stationer även i andra län. Så som Knivsta, Bålsta och Uppsala C, som ligger i Uppsala län.
Samt linje 48 som går mellan Gnesta, i Sörmland och Södertälje.