Den planerade utbyggnaden av tunnelbanan består av fyra delar, blåa linjen ska förlängas till Gullmarsplan via Sofia för att knytas ihop med gröna linjen.
Blå linjen förlängs också till Nacka forum med flera stationer på vägen, åt andra hållet förlängs den från Akalla till Barkarby station. Det blir dessutom en ny tunnelbana från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden.
Kostar 26 miljarder
Totalt blir det nio nya stationer, med nya tåg och depåer blir det totalkostnad på nästan 26 miljarder kronor. Det ska delvis finansieras via trängselskatterna som kommer att höjas, och trängselskatten på Essingeleden som man redan beslutat att införa, kommer att tidigareläggas till 2016.
Enligt regeringens förhandlingsman HG Wessberg står staten för 53 procent av finansieringen av tunnelbanebygget. Omkring 4,6 miljarder tas från statliga anslag.
Resten, nio miljarder kronor, ska komma från den statliga trängselavgiften i Stockholm, vilket innebär att det i praktiken är stockholmsbilisterna som står för den delen av den statliga finansieringen.
Kommuner ska bygga
Satsningen är en gemensam överenskommelse mellan Regeringsalliansen, de fyra kommunerna Stockholm stad, Nacka, Solna, Järfälla samt Stockholms landsting som presenteras i DN debatt.
Som en del av överenskommelsen ska kommunerna bygga 78 000 nya bostäder, något som motsvarar nästan ett helt nytt Uppsala i befolkningsmängd.
Det är kommunerna Nacka, Solna, Järfälla och Stockholms stad som blir huvudmän för att bygga de 78 000 bostäderna – både hyres och bostadsrätter.
– Fast det kommer ju inte enbart vara kommunala bostadsbolag som bygger utan även privata bolag, säger Erik Bromander, huvudsekreterare för Stockholmsförhandlingen.
Kommuners kostander oklara
Byggandet är skarpa delar av uppgörelsen som kommunerna nu måste leva upp till. Kostnaderna ligger utanför de 25,7 miljarder som själva tunnelbaneutbyggnaden beräknas gå på men hur stora kostnader som kommunerna kommer bära är svårt att svara på enligt Erik Bromander.
Han förklarar att de delvis kommer finansiera sin del genom avgifter från byggbolagen.
– En av de viktigaste sakerna med den här uppgörelsen tycker jag är att allt hålls samman. Att bostadsbebyggelsen och kollektivtrafiken rullas ut på ett samplanerat sätt så att det inte blir som det tidigare har varit, att bostäderna kommer först och sen i efterhand planeras det för hur trafikförsörjningen ska se ut, säger Erik Bromander.
När byggena ska påbörjas är dock ännu oklart.