I videon får du följa med ner i den 260 meter långa arbetstunneln som hittills sprängts fram under Södermalm. Foto: Pia Heick/SVT

Så här ser tunnelbanebygget under Södermalm ut

Uppdaterad
Publicerad

Det har nu gått drygt sju månader sedan bygget av ny tunnelbana under Södermalm startade med en sprängsalva vid Londonviadukten. SVT Nyheter har fått följa med ner i arbetstunneln som så småningom ska mynna ut på den plats station Sofia ska byggas – 100 meter under marken.

Det är tunnelbanans blå linje som ska förlängas från Kungsträdgården via Södermalm till Nacka och Söderort. Men innan själva tunnelbanebygget kan börja måste arbetstunnlar sprängas fram.

Den streckade blå linjen visar hur tunnelbanan ska byggas ut från Kungsträdgården till Södermalm och Nacka/Hagsätra. Foto: Region Stockholm

1 200 meter lång

På östra delen av Södermalm ligger mynningen på arbetstunneln, som ska bli över 1 200 meter lång.

– Om ett år är vi klara med den. Då kommer vi att börja spränga ut station Sofia och själva tunnelbanetunnlarna som delvis ska gå under Saltsjön, säger Andreas Burghauser som är projektchef för Nya tunnelbanan Södermalm.

– Det känns roligt att vara med att bygga Stockholm, säger Andreas Burghauser som är projektchef för Nya tunnelbanan Södermalm. Foto: Pia Heick/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.