Det är “trångt i investeringsplanen”, enligt Alliansen och en prishöjning på SL-korten krävs för att få landstingets pressade ekonomi i balans.
– Det beror ju på att vi nu kommer att öppna Citybanan, att vi bygger en ny tunnelbana och att vi bland annat ska renovera både röda linjen och Roslagsbanan, säger Stockholms läns finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M).
Oro efter beskedet
– Tyvärr blir det väl så att folk inte har råd att köpa SL-kort. Det här påverkar ju främst de som har det lite knapert, säger resenären Rebecka Dahlgren.
Oppositionslandstingsråd Erika Ullberg (S) befarar att de höjda taxorna kommer att resultera i att färre reser kollektivt.
– Att göra sådana här kraftiga höjningar för våra mest trogna resenärer ger folk incitament att välja bort kollektivtrafiken. Det är helt fel utveckling för den här regionen, säger Erika Ullberg (S).
Men finanslandstingsrådet delar inte oron.
– Historiskt visar det sig att försäljandet av månadskort minskar under en kortare period med två till tre procent efter en höjning. Men efter ett tag återkommer de till oss och de är alltid välkomna tillbaka, säger Torbjörn Rosdahl (M).
Konsultkostnader ökat kraftigt
SL:s kostnader för konsulter har ökat kraftigt de senaste åren, och Socialdemokraterna anser att landstinget bör se över dem i stället.
– Man ska komma ihåg att just konsulter besitter väldigt mycket expertkunskap. Vi kan inte anställa folk med expertkunskap i vissa sammanhang, utan vi använder dem en kortare tid för vissa projekt, säger Torbjörn Rosdahl (M).
Alliansen styr landstinget i minoritet och det är oklart om prishöjningen går igenom. De rödgröna partierna är emot den, och det blir därmed Sverigemokraterna som avgör.
Tidigare i veckan sa Sverigedemokraternas gruppledare i landstinget att det var ”fullt möjligt” att partiet röstar emot, men att man först vill studera budgeten närmare.
Den 16 och 17 juni beslutar landstingsfullmäktige om budgeten.