Från nyåret till fram till 25 augusti har 104 olyckor med elsparkcyklar, även kallade elscootrar, rapporterats in till Transportstyrelsen. Det kan jämföras med hela 2018, då anmäldes fyra olyckor.
– Det har ökat från ingenting alls till ett par fall om dagen, säger Johan Raxell, läkarchef på SÖS- akuten.
I takt med att elsparkcyklarna blir allt fler så ser även polisen brister hos förarna.
– Problemet växer med tillgängligheten. Vi ser att förarna inte är kunniga med trafikreglerna, en del är inte riktigt nyktra, att vuxna åker med barn och att inga har hjälmar, säger Peter Enell, Kungsholmens kommunpolis.
Mycket brutna armar och händer
Stockholm är det län i landet där flest olyckor har skett men det finns ett mörkertal. Statistiken från Transportverket bygger på uppgifter som polis och sjukvård rapporterat in. På Södersjukhuset i Stockholm märker man av att skadorna har ökat.
– Det är ganska mycket brutna händer, armar och en del axlar. Sedan är det mycket sårskador i ansiktet och hjärnskakningar. Det är en ganska stor ökning, säger Johan Raxell, läkarchef på Södersjukhusets akut.
Polisen:”Ett jättestort problem”
Polisen får även in mycket klagomål på att de elektriska sparkcyklarna ligger på gator och trottoarer.
– Det är ett jättestort problem och vi måste skärpa vår tillsyn. Det vimlar ju av elscootrar men var ska vi börja? Vi måste fundera på hur vi ska hinna med att ta hand om dem, säger Peter Enell.
Polisen bävar inför vintern
Under 2018 anmäldes totalt fyra olyckor varav två i december. Då fanns inte många elscootrar utställda på Stockholms gator och torg. Nu säger Peter Enell att han bävar inför den kommande vintern.
– Över vintern stod ute till användning i denna farliga väderlek och halka. Det är något som jag inte tycker är riktigt bra.