Anhållningen mot kvinnan har hävts, meddelar Åklagarmyndigheten på sin hemsida.
”Numera finns inte något som tyder på att kvinnan medvetet kört iväg med tåget. Den tekniska utredningen bekräftar att det kan ha varit en olyckshändelse. Misstanken mot kvinnan har därför avförts och anhållningsbeslutet hävts”, skriver Åklagarmyndigheten.
Den tekniska utredningen har visat på flera allvarliga säkerhetsbrister kring tåget och uppställningsplatsen.
– Vi har förhört alla som talade med kvinnan efter kraschen. Sammantaget gör det att det inte längre finns misstanke att tro att hon medvetet kört iväg med tåget, säger kammaråklagare Pär Andersson till TT.
”Allt talar för olycka”
”Allt talar för att det varit fråga om en ren olycka där flera tillfälliga och olyckliga omständigheter gjort att kvinnan fått tåget i rullning i samband med städningen”, säger kammaråklagare Pär Andersson vid City åklagarkammare i Stockholm i pressmeddelandet.
Förundersökningen pågår fortfarande. Kvinnan har ännu inte kunnat höras, men så snart hon har hörts kan brottsrubriceringen komma att ändras till arbetsmiljöbrott, skriver åklagarmyndigheten.
SL:s och Arrivas uppgifter vägde tungt
– Att det begåtts ett brott här tycker jag är ganska tydligt. Men vad det är för brott och vem som är ansvarig får utredningen visa. Det som ligger närmast till hands är att tro att det är arbetsmiljöbrott. Då är det helt andra personer som är misstänkta, och då är kvinnan ett offer, säger kammaråklagare Pär Andersson.
Att kvinnan misstänktes för brottet berodde enligt honom till stor del på vad SL och Arriva sade i början av utredningen.
– Det är framför allt uppgifter från SL och Arriva om att det var omöjligt att köra det här tåget för en obehörig. Det var det besked vi fick inledningsvis. Sedan har de ändrat sig under veckans gång.
Armstöd når startspaken
Juwanro Haddad, klubbordförande Seko, lokalbaneklubben Stockholm, är mycket kritisk till att städerskan så snabbt blev misstänkliggjord.
– Det är inte första gången SL är kvicka med att skylla ifrån sig på andra i stället för att ta sitt eget ansvar, säger han till TT.
TT:s reportageteam kunde på fredagen själv konstatera att ett armstöd på en nedfälld stolsrygg på ett av Saltsjöbanans tåg vilade mot förarkabinens körspak, som är utrustad med ett så kallat dödmansgrepp. Det innebär att spaken måste tryckas nedåt och sedan framåt för att få tåget i rörelse.
– Det har inte hänt tidigare att stolen kommit åt dödmansgreppet. Men vi måste vänta på rapport från säkerhetsavdelningen för att veta exakt hur det gick till, säger Juwanro Haddad som dock själv gissar att armstödet är olycksorsaken.
Kan inte höras i dag
Kvinnan vårdas fortfarande med allvarliga skador på sjukhus och har sedan olyckan varit nedsövd.
– För hennes del, när hon vaknar upp och tittar tillbaka på det här, så kan det förefalla otäckt. Men hon har inte upplevt det, eftersom hon inte delgetts någon misstanke än så länge. I inledningsskedet fanns flera omständigheter som talade för att kvinnan medvetet körde iväg med tåget. Då måste vi ta det på allvar och agera utifrån det.
TT: Hur är hennes hälsotillstånd i dag?
– Det är tillräckligt allvarligt för att hon inte ska kunna höras. Det är det senaste beskedet från sjukhuset i dag.