SVT har tidigare rapporterat om att allt fler klagar på ockerpriser på taxiresor, bland annat från Arlanda. I flera fall har resenärer trott sig åka med Taxi Stockholm men har egentligen åkt med en taxibil som har snarlikt namn och utseende som företagets.
Så sent som 2022 stämde Taxi Stockholm ett av bolagen för varumärkesintrång, och fick rätt. Det andra bolaget tvingades då betala sex miljoner i skadestånd, och byta namn.
Tvingas ta bort logotyp och betala 200 000
Nu vinner taxibolaget ännu en strid om varumärket. En enskild taxiåkare, som haft en logotyp som påminner om Taxi Stockholms, tvingas ta bort sin skyltning. Taxiåkaren ska bland annat på taklyktan haft ordet ”Taxi” på framsidan och ”Stockholm” på baksidan.
Ägaren har menat att de två orden inte kan anses skyddade och att det inte heller liknar Taxi Stockholms logotyp. Men patent- och marknadsstolen håller inte med och enmansbolaget döms därför för varumärkesintrång och ska betala drygt 170 000 kronor i skadestånd till Taxi Stockholm.
– Vi är glada över domstolens beslut. Det är avgörande att vi skyddar vårt varumärke och säkerställer att våra kunder kan känna sig trygga när de väljer oss, säger Henrik Boström, marknadschef på Taxi Stockholm, i ett pressmeddelande.
Hör hur resenärer påverkas av ”copycabsen” – för vissa kan resan bli tusentals kronor dyrare än tänkt: