När de enorma fartygen passerar i Furusundsleden flyttas stora vattenmassor och suger med sig strandlinjen. En fyr som nu står i vattnet, stod på 70-talet fyra meter upp på land. Ju fortare fartygen åker desto värre skador, så de boende i området har arbetat länge med att få ner farten. Tidigare i somras var Viking Lines representanter på plats och inspekterade erosionsskadorna tillsammans med de boende, och efter det sänkte de frivilligt farten från 12 till 10 knop.
-Omgående efter att vi varit och synat erosionen på plats med strandägarna, så förde vi en dialog med dem, och då såg vi, att vad kan vi göra omedelbart? Med det samma? Och då sänkte vi farten, säger Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line.
-Vi har kanske inte riktigt trott tidigare att det fanns en sådan här erosion, farten var redan sänkt till 12 knop och det är en rejäl fartsänkning. Nu har vi fått en väldigt noggrann redogörelse av strandägarna som är väl insatta hur det här påverkar floran och faunan i området, så man kanske kan säga att vi har lite mer kännedom om det här nu, säger Tony Öhman.
Gäller inte alla turer
Fartsänkningen gäller dock inte alla fartyg, det gäller Helsingfors- och Mariehamnturerna, men inte Åbobåtarna, det får de inte till tidtabellmässigt just nu, enligt Tony Öhman, som säger att de börjar så här.
De boende har länge velat att hastigheten ska sänkas från 12 till åtta knop, men de är ändå mycket nöjda.
-Det är bra, de är föregångare, och det här är resultatet av en seriös dialog, säger Clas Boström, bosatt vid Furusundsleden. Det är avsevärt mycket bättre med 10 knop än med 12, det är en väldigt stor skillnad, men det är viktigt att andra rederier följer efter.
Stor betydelse för miljön
Enligt Clas Boström har det här stor betydelse för miljön, det betyder att stränder inte försvinner ut i farleden, att man kan ha bryggor och att man inte förstör unika naturområden.
Sedan första augusti kör också kryssningsfartyg över 200 meter 10 knop i farleden. I september ska de boende ha möte med Tallink Silja Line som de hoppas följer efter.
ABC: Kommer ni att fortsätta jobba för att hastigheten ska sänkas till åtta knop?
-Det vet jag inte, vi tycker att får vi ner alla båtar till 10 knop så är vi nöjda och så får vi se hur det utvecklas, säger Clas Boström. Vi vill dessutom säga att vi inte på något sätt vill förstöra Stockholms turistliv, det är inte vår målsättning. Fartygen får gå här, bara de inte går för fort, det är vad vi tycker.