En person går genom ett biljettsystem med två snurrgrindar; den vänstra grindens ljus är grönt medan den högra är röd, vilket indikerar tillgång. I den delade bilden syns även en annan person i förgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Därför anser regionen att just spärrar kan vara ett effektivt sätt att minska friåkning på pendeln. Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL, förklarar i klippet. Foto: TT/ SVT

Plankare på SL-pendeln åker för miljonbelopp varje månad – vill utreda spärrar

Publicerad

Fyra gånger så många resenärer ertappas utan biljett på SL-pendeln jämfört med övriga UL-trafiken. I samband med utbyggnaden till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm vill Region Uppsala utreda om spärrar kan motverka att folk plankar.

Biljetterna på pendeltågen kontrolleras på traditionellt vis av personal ombord. Åtta procent av alla resenärer som kontrolleras har ingen giltig biljett. För övriga UL-trafiken ligger samma siffra på två procent men det finns ett mörkertal, enligt Region Uppsala.

– Åtta procent som har felaktig biljett innebär ett intäktsbortfall på cirka en miljon kronor. En del av den tas igen genom kontrollavgifter, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL.

Vet ni vad kostnaden för ”plankning” ligger på totalt?

– Nej, det kan vi inte svara på säkert, men troligtvis är det fler som reser utan biljett utöver dem som får en kontrollavgift.

En miljon kronor i månaden beräknas kostnaden ligga på för personer som inte har giltig biljett på SL-pendeln, räknat på de personer som åker fast på den sträcka som UL kontrollerar. En del av tappet tas igen med straffavgifter.

– De allra flesta människorna vet att man ska betala när man åker kollektivtrafik.

– Det vet vi inte hur stort det är. Det enda vi kan konstatera är att när vi kontrollerar så är det åtta procent som inte har en giltig biljett.

Spärrar kan spara många miljoner

Om några år är planen att bygga ut spåren mellan Uppsala och Stockholm. Därför vill regionen utreda om spärrar är ett alternativ för att öka intäkterna i kollektivtrafiken.

– När man betalar för sin biljett finns det även möjligheter att utveckla kollektivtrafiken framåt.

Bedömningen är att spärrar kan minska antalet obetalda resor med sex procent. Vilket skulle spara regionen 600 till 800 miljoner kronor på 15 år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.