Biljetterna på pendeltågen kontrolleras på traditionellt vis av personal ombord. Åtta procent av alla resenärer som kontrolleras har ingen giltig biljett. För övriga UL-trafiken ligger samma siffra på två procent men det finns ett mörkertal, enligt Region Uppsala.
– Åtta procent som har felaktig biljett innebär ett intäktsbortfall på cirka en miljon kronor. En del av den tas igen genom kontrollavgifter, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL.
Vet ni vad kostnaden för ”plankning” ligger på totalt?
– Nej, det kan vi inte svara på säkert, men troligtvis är det fler som reser utan biljett utöver dem som får en kontrollavgift.
En miljon kronor i månaden beräknas kostnaden ligga på för personer som inte har giltig biljett på SL-pendeln, räknat på de personer som åker fast på den sträcka som UL kontrollerar. En del av tappet tas igen med straffavgifter.
– De allra flesta människorna vet att man ska betala när man åker kollektivtrafik.
– Det vet vi inte hur stort det är. Det enda vi kan konstatera är att när vi kontrollerar så är det åtta procent som inte har en giltig biljett.
Spärrar kan spara många miljoner
Om några år är planen att bygga ut spåren mellan Uppsala och Stockholm. Därför vill regionen utreda om spärrar är ett alternativ för att öka intäkterna i kollektivtrafiken.
– När man betalar för sin biljett finns det även möjligheter att utveckla kollektivtrafiken framåt.
Bedömningen är att spärrar kan minska antalet obetalda resor med sex procent. Vilket skulle spara regionen 600 till 800 miljoner kronor på 15 år.