På onsdagseftermiddagen var det fortfarande 6 200 abonnenter som saknade ström i Roslagen och i Uppland, som drabbades hårdast av stormen Alfridas härjningar den 2 januari. Den prognos som Vattenfall lämnade på tisdagen om när felen ska vara avhjälpta — för fastlandet och öar med fast förbindelse 10 januari och för öar utan fast förbindelse 18—25 januari — gäller fortfarande.
– Vi gör översyn av prognoserna just nu med våra entreprenörer men vi gör ingen uppdatering nu och kommer inte att göra någon uppdatering i dag utan det blir tidigast i morgon, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef för Vattenfall eldistribution.
Byter personal
Omkring 500 personer arbetar sedan stormen i fält med reparationerna. Till viss del kommer dessa att bytas ut på onsdagen efter flera dagar av hårt arbete.
– Många har arbetat länge och de måste få återhämta sig för att det inte ska bli farligt. Vi byter resurser till del i fält. Här kommer branschsamverkan in och vi får stöd från kollegor i branschen för att kunna ha uthållighet, säger Eva Vitell.
För att utföra alla reparationer av de osedvanligt stora skadorna på elnätet krävs förstås mängder av material. Men enligt Eva Vitell är det i nuläget ingen risk för materialbrist.
– Det är klart att det här är en risk vi varit medvetna om sedan dag ett när vi förstod hur oerhört mycket det är som är skadat. Men vi har ingen materialbrist nu, vi förutser ingen materialbrist i närtid, vi har lagt stora beställningar och det finns förråd för sådana här situationer som vi just nu använder. Det här är också en fråga som det finns en branschsamverkan kring och våra branschkollegor erbjuder oss material inom ramen för den samverka, säger hon.