Trycket på tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm är högt, vilket gör planerna om fyrspår välkomna. Men innan det är möjligt att börja bygga dem behöver Trafikverket ytterligare tid på sig för att lägga en plan över kostnader och struktur för utbyggnationen.
– Det finns tillräckligt med medel för att förbereda järnvägsplanerna fram till revideringen 2026, säger Einar Schuch, direktör Trafikverket region öst.
Planen är att resterande medel ska tillföras efter revideringen, när en tydligare struktur över vad som behöver göras, och hur, finns på plats.
– Vi har valt att lyfta in även Resecentrum i planen för att se till att det framöver kan klara av det ökade trycket framöver, säger Einar Schuch.
Åtgärder på de två befintliga spåren behöver dessutom genomföras.
”Tar alltid tid”
Men trots goda besked om att utbyggnationen är på gång, finns en frustration kring att det dröjer.
– Vi skulle så klart helst se att det blev klart nu på en gång, men sådana här processer tar alltid tid, säger kommunstyrelsens ordförande, Erik Pelling (S).
Trafikverkets förslag ska nu ut på remiss fram till slutet av februari 2022, vilket innebär att inga beslut kommer att fattas innan dess.
I klippet: Hör när spaden väntas sättas i marken för att bygga fyrspåret.
Det här är Uppsalapaketet
Uppsalapaketet är ett avtal i mångmiljardklassen mellan staten, kommunen och regionen.
Avtalet är att staten ska finansiera:
- ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm
- en ny järnvägsstation i Bergsbrunna
- samt bidra med hälften av kostnaderna för att bygga spårväg i södra Uppsala
Uppsala kommun ska i sin tur säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i Bergsbrunna och de södra stadsdelarna.
Även Knivsta omfattas av fyrspårsplanerna, och ska bygga 15 000 nya bostäder fram till år 2057.