I en debattartikel som publicerades i UNT under onsdagen går Stefan Hanna och hans nya parti, Utvecklingspartiet Demokraterna, ut med att man ”målmedvetet kommer att verka för en folkomröstning i kollektivtrafikfrågan”. Ett förslag som backas av både Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.
– Det är den enskilt största frågan i Uppsala på länge. Den är jättedyr och påverkar tillgängligheten i Uppsala under många år, säger Stefan Hanna som menar att en spårvägssatsning skulle kosta omkring tio miljarder kronor.
Skulle inte en folkomröstning också bli dyr?
– Det handlar om demokrati. Man skulle till exempel kunna kombinera en sådan folkomröstning med det allmänna valet 2022. Då skulle det inte innebära någon extra kostnad. Men det är ändå värt att ha ett separat val för en så pass viktig fråga, säger Stefan Hanna.
Hur skulle en sådan omröstning kunna se ut?
– Man skulle kunna få ta ställning till ett antal alternativ. Till exempel spårväg, stadsbana eller långa busssystem. Uppsala behöver en mer kapacitetsstark kollektivtrafik, säger Stefan Hanna.
Förslaget möter motstånd
De övriga partierna i kommunfullmäktige motsätter sig förslaget. Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, anser inte att en folkomröstning är aktuell i dagsläget.
– Det här är en väldigt komplex fråga. En folkomröstning riskerar att hamna väldigt fel, säger Erik Pelling som menar att det snarare skulle kosta 5 miljarder att bygga för spårvagnstrafik.
Enligt Utvecklingspartiet Demokraterna genomfördes den senaste folkomröstningen 1998. Då röstade Uppsala om huruvida Knivsta skulle bryta sig ut och bilda en egen kommun.
Se mer i klippet ovan.