Personen står framför ett fönster med en stadsscen i bakgrunden, där flera byggnader och en gata är synliga. Det är en gråmulen dag, och det finns lite aktivitet på gatan. Personen bär en blommig klänning och en mörk jacka.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur pålitlig är lösningen att Mälartåg tar över ansvaret för pendeltågstrafiken på sträckan? Se svaret i klippet ovan. Foto: Antonios Antoniadis/SVT

Beskedet om tågtrafiken: Mälardalstrafik tar över

Uppdaterad
Publicerad

Nu står det klart. Mälardalstrafik tar över all pendeltågstrafik mellan Uppsala och Stockholm. Det meddelade Region Uppsala under en pressträff på tisdagen.

– Ambitionen är att ersätta samtliga avgångar som SJ lämnar efter sig, säger Jenny Lundström (MP), regionråd.

I slutet av augusti meddelade SJ att man från och med den 15 december lägger ned ”Uppsalapendeln” till Stockholm. Sen dess har det varit oklart hur de avgångarna ersätts, men under tisdagseftermiddagen kallade Region Uppsala till en pressträff om situationen.

– Mälardalstrafik tar över pendeltågstrafiken från och med den 15 december. Vårt mål är att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt av förändringen, säger Jenny Lundström (MP), regionråd.

Enligt Region Uppsala kommer Mälardalstrafik att köra i stort sett lika många avgångar som SJ gjort under rusningstid. Biljettpriserna är dock ännu inte fastställda.

– Tågtabellen och priserna kommer att fastställas senare i höst. Vi har också en utmaning att öka tillgången till fordon, även om läget är mer stabilt än tidigare, säger Jenny Lundström (MP).

Handelskammaren: ”Smäll på 58 miljoner”

Enligt Stockholms handelskammare så blir SJ:s besked dyrt för samhället.

– De samhällsekonomiska förlusterna skulle förvisso begränsas om Mälartåg tar över. Men vi ser ändå att det innebär en årlig förlust på 58 miljoner kronor då Mälartåg har sämre punktlighet än SJ, har Carl Bergkvist, chefsekonom på handelskammaren, tidigare sagt till SVT.

Något som Mälartåg slog tillbaka.

– Det går inte att jämföra SJ och Mälartåg på sträckan Uppsala-Stockholm då vi kör en längre sträcka vilket leder till sämre punktlighet. På våra kortare sträckor har vi högre punktlighet, sa Katarina Myrberg, pressansvarig, tidigare i september.

Mälardalstrafik har ju tidigare trafikerat sträckan och haft problem med inställda tåg och förseningar, hur trygga kan pendlarna vara med att tågen kommer att gå? Se politikerns svar i klippet ovan.

Presskonferens om tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm

Tillgången på fordon målas upp som en utmaning. Det kommer att finnas färre tåg i reserv ifall något skulle tas ur drift. Region Uppsala anser därför att den sammanlagda tillgången till fordon behöver ses över.

Mälardalstrafik meddelar i ett pressmeddelande att man planerar för halvtimmestrafik och i rusningstrafik på vardagar ännu tätare avgångar.

"Totalt tillkommer 35 nya avgångar på vardagar som körs med Mälartåg Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala. På helgerna tillkommer 34 nya avgångar på sträckan. Dessa avgångar körs under 2024 av SJ"

Vidare uppger Mälardalstrafik att man planerar för 80 avgångar på vardagar och 72 avgångar på helger på sträckan Uppsala-Stockholm.

Region Uppsala avslutar pressträffen och bjuder nu in till frågor. Framöver kommer fler besked gällande bland annat biljettpriser och tidtabeller.

- Förtroende är något man vinner över tid. Vi förstår att pendlarna har frågor och det är upp till bevis nu, säger Jenny Lundström (MP).

- När det gäller biljettsystemet kommer det att bli samma pris på enkelbiljetten på samma befintliga avgångar med Mälartåg. säger Jenny Lundström.

- De här tågen kommer att gå via Uppsala, Märsta och sen till Stockholm. Punktligheten kommer därför förhoppningsvis att öka eftersom SJ:s avgångar startar på andra håll i landet, säger Jenny Lundström (MP).

- Arbetet har pågått intensivt sedan SJ:s besked. Nu har vi kommit fram till en lösning och det är att Mälartrafik kommer att trafikera sträckan som SJ lämnar, säger Helena Proos.

- Mälardalstrafik kommer att köra regionaltågstrafiken med Mälartåg som i stort sett motsvarar dagens trafik som SJ Regional och Mälartåg kör tillsammans mellan Stockholm Uppsala, skriver Region Uppsala i ett pressmeddelande.

Medverkar på pressträffen gör:

Helena Proos, regionstyrelsens ordförande.

Jenny Lundström (MP,) regionråd.

Karin Svingby, trafikdirektör.

Daniel Jäderland, avtalsansvarig för tåg i Region Uppsala.

Region Uppsala har kallat till pressträff på tisdagseftermiddagen med anledning av tågsituationen i länet. Enligt Helena Proos, regionstyrelsens ordförande, kommer det att meddelas ett besked under pressträffen.

Så många pendlar mellan Uppsala och Stockholm

Cirka 40 000 människor pendlar sträckan Uppsala och Stockholm dagligen. Tågsträckan beskrivs som en av Sveriges pendlingstätaste.

En tredjedel av Sveriges befolkning bor i området Uppsala till Stockholm.

Uppsala kommun räknar med att det kommer att vara dubbelt så många tågresenärer 2050 jämfört med i dag.

Källa: Uppsala kommun och Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pendling i Uppsala län

Mer i ämnet