Nyligen klubbade Plan- och byggnadsnämnden i Uppsala igenom förslaget på detaljplan till stadens nya kollektivtrafik. Styret är inställt på att bygga spårväg för att binda ihop centrala Uppsala med den nya järnvägsstationen Uppsala södra.
Oppositionen vill i stället se ett system med så kallade stombussar – elektrifierade snabbussar. Utan statligt stöd blir det varken eller.
Söker miljardstöd
Kommunen söker genom stadsmiljöavtal minst drygt två miljarder kronor i statligt stöd.
– Målet är att få hälften av vad de kostar. Vi finkalkylerar summan men det handlar om ett antal miljarder, säger Erik Pelling.
Med hälften av kostnaden menas kostnaden för infrastrukturen.
Det är regionen som står för fordon och depåer.
Fått nobben tidigare
Under sommaren 2019 sa Trafikverket nej till kommunens ansökan om statligt miljardstöd till Ultunalänken.
Vad händer om ni får nej igen?
– Får vi inte pengar så får vi börja om. Vi lägger ingen energi på det nu men det är klart att det skulle vara väldigt omtumlande.
Politisk låsning
Moderaternas Therez Almerfors (M) röstar nej till förslaget att bygga spårvagn. Hon menar att stora summor pengar kommer gå till att utreda om och hur spårvägen ska byggas.
– Det framgår av handlingarna att det kommer till fler utredningar eftersom spårvagnen i sig är så tung. Det är en utmaning på Uppsalaleran vad gäller sättningar och bärighet. De utredningarna behövs inte om man går vidare med BRT istället, säger hon.
Se planerna för spårvägen i klippet.
Planerna för spårvägen
Beräknas kosta 6,6 miljarder – 4,5 för anläggning och spår samt 2,1 miljarder för fordon och depåer
Beräknas vara färdigt 2029
1,7 mil spår
19 hållplatser