Vattenfall har vissa riktlinjer för vilka som får ersättning och inte.
– Men vilken ersättning som utgår avgörs från fall till fall, kunderna måste först ringa kundtjänst, säger Mikael Björnér, pressansvarig.
Andra utgifter som kunderna kan begära ersättning för är restaurangbesök, resor och inköp av förbrukningsvaror som har direkt samband med strömavbrottet.
– Det kan handla om batterier, värmeljus och ved till exempel. Men man måste kunna uppvisa kvitto och det är vår reklamationsavdelning som avgör vad kunden har rätt till och inte, säger Mikael Björnér.
Flera av Vattenfalls kunder har hört av sig till SVT och klagat över att informationen från kraftbolaget varit dålig.
Enligt Mikael Björnér är det svårt att informera varje enskild kund om läget.
– Det är så många drabbade, så det är svårt att ge bra information. Det bästa de kan göra är att höra av sig till vår kundtjänst, säger han.
Mobilapp med karta
Vattenfall har också en mobilapp som heter Avbrottsinfo, som är länkad till en karta.
– Där kan varje kund följa hur det ser ut i deras område, säger Mikael Björnér.
Under fredagen och helgen fortsätter reparationerna av elnätet.
– Arbetet ute i skogen pågår lika intensivt som tidigare, vi har fått in ny extra personal – men precis som tidigare måste vi sätta personalens säkerhet först, säger Mikael Björnér.