Men regionstyrelsen var inte enig. Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till att regionen ska gå in som delägare till flygplatsen. Socialdemokraterna ville återremittera ärendet, då man anser att fördelningen i ägandet mellan Region Värmland och Karlstads kommun var felaktigt.
Fredrik Larsson säger att det handlar om att säkra infrastrukturen vid flygplatsen.
– Vi tror ju på ett liv efter Corona och på sikt att flygtrafiken kan komma igång, säger han.
Mikael Lundström, som är ordförande för Karlstad Airport, säger att det är helt naturligt att regionen tar ansvar för flyget.
– Under tio års tid har Karlstads kommun ensam drivit flygplatsen. Karlstad Airport servar hela Värmland så det är rimligt att hela Värmland ställer upp och äger flygplatsen, säger Mikael Lundström (L).
Ingen reguljär trafik i år
Men det är en flygplats som inte har haft passagerartrafik på ungefär ett halvår och ingen vet om och när en flyglinje kan komma igång igen.
– Vi vet ju inte var pandemin slutar. Vi räknar inte med att få igång reguljär trafik detta år, säger Mikael Lundström.
Samtidigt som reguljärtrafiken ligger nere är alla charteravgångar från Karlstad också inställda.
Enligt förslaget som regionstyrelsen sagt ja till ska Region Värmland stå för hälften av kostnaderna för flygplatsen, dock högst 20 miljoner kronor per år.
Minusresultat förra året
Flygplatsen är idag en stor kostnad för Karlstads kommun. 2019, när flygen fortfarande gick, visade det kommunala bolaget ett minusresultat efter finansnetto på 34,6 miljoner kronor.
– Det är väl investerade pengar, enligt Mikael Lundström som pekar på att allt står inte stilla vid flygplatsen.
– Jag tror alla, också de som är motståndare till flygplatsen, är glada för att det finns ambulansflyg, brandflyg och samhällsviktiga flygförbindelser.
Han säger att vissa större företag också har flyg i egen regi till och från Karlstad.
Nu fortsätter processen i Region Värmland och Karlstads kommun. Det slutliga beslutet tas i regionfullmäktige i december.