– Olyckorna på E18 är dubbelt sorgliga eftersom vi är igång med att skapa en säkrare lösning med ny väg, säger Håkan Wennerström, regional direktör på Trafikverket Väst.
Sträckan på E18 mellan Björkås och Skutberget har ett trafikflöde på cirka 14 000 fordon per dygn. Vägens nuvarande standard har bedömts som undermålig när det gäller trafiksäkerheten och framkomligheten. Trafikverket har vidtagit en del åtgärder för att förbättra säkerheten.
– Vi har tidigare satt upp sidoräcken för att skydda trafikanter från träd som står farligt, sträckan har fyra trafiksäkerhetskameror och det finns viltstängsel, säger Håkan Wennerström på Trafikverket.
Vänder sig till länsstyrelsen
Men med facit i hand räcker inte åtgärderna. Planen är att arbetet med den nya vägen ska starta våren eller sommaren 2015 och stå klart först 2017. Men Trafikverket tittar nu på andra möjligheter för att minimera olycksrisken.
– Nu utreder vi en hastighetssänkning i väntan på att den nya vägen ska bli färdig och kommer att göra en framställan till länsstyrelsen inom kort, säger Håkan Wennerström på Trafikverket.
Trafikverket kan själva inte fatta beslut om hastigheten på vägen. Länsstyrelsen kan däremot besluta om hastighetssänkning i en lokal förordning.
Mitträcke inget alternativ
Under dagen gick Thomas Backlund, chef för trafikpolisen i Värmland, ut och krävde att Trafikverket omedelbart skulle sätta upp mitträcke för att undvika fler olyckor. Han fick också medhåll från Karlstad kommun. Men för trafikverket är mitträcke inget alternativ.
– Mittseparering på den här sträckan skulle innebära att trafikanter kan bli fast bakom långsamma fordon på en lång sträcka. Det skapar irritation och sammantaget skulle det inte vara en bra lösning, säger Håkan Wennerström.