Så djupt var skredet – hör projektledaren Daniel Svensson i klippet
Det var i slutet av september 2023 som ett stort jordskred drog med sig delar av E6 i Stenungsund. Sedan dess har Trafikverket bland annat arbetat med att kartlägga hur skredet påverkat jorden, hur djupt det gått och hur den tidigare motorvägen påverkats.
Närmare 200 borrtester har genomförts och nu har Trafikverket en tydligare bild av hur jorden rört sig på djupet, något som i sin tur påverkat vilken metod myndigheten kan komma att använda för att stabilisera marken inför återuppbyggnaden.
– Vi började i ytterkanterna och jobbade oss inåt, strax innan jul kom vi in i centrum, säger projektledaren Daniel Svensson.
Börjat stabilisera marken
På den östra sidan av motorvägen, där en entreprenör arbetade med att bygga en företagspark, anser sig Trafikverket vara färdig med säkringen.
– Vi blev precis klara med att flacka av de branta jordformationerna på den östra sidan. Nu ser vi inga risker för våra arbetare att något mer ska hända, säger projektledaren Daniel Svensson.
I den södra delen, där skredet är som ytligast, har man börjat med stabilisera marken med kalkcementpelare.
– Det är en metod vi kommer börja med i den södra delen.
Saknar fakta
Det har spekulerats i att det kommer ta flera år att återuppbygga motorvägen. Trafikverket har inte velat gå ut med någon officiell prognos ännu, först i februari kommer analysen vara klar.
– Vi måste ha alla fakta sen kan vi bena ut när vi kan ha trafik på vägen igen.
När har ni all fakta på bordet?
– Det börjar närma sig nu, i stor del börjar vi få koll på hur det ser ut. I mitten av februari kommer vi börjar med grundläggningsarbete men det kommer bli en kombination av lösningar.