En bild ovanifrån raset på E6 och en bild på Daniel Svensson, projektchef Återuppbyggnad E6, som har varselkläder och hjälm på sig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi började i ytterkanterna och jobbade oss inåt” – hör projektledaren Daniel Svensson berätta om jobbet för att återuppbygga motorvägen efter jordskredet. Foto: Mikael Berglund/NyheterSTO, SVT

200 borrtester visar: Så djupt gick skredet vid E6 i Stenungsund

Uppdaterad
Publicerad

Efter fyra månader börjar bilden av jordskredet i Stenungsund klarna för Trafikverket. Men att bygga en ny motorväg kommer bli ett pussel – olika zoner i skredet kommer kräva olika tekniska lösningar.

Så djupt var skredet – hör projektledaren Daniel Svensson i klippet

Det var i slutet av september 2023 som ett stort jordskred drog med sig delar av E6 i Stenungsund. Sedan dess har Trafikverket bland annat arbetat med att kartlägga hur skredet påverkat jorden, hur djupt det gått och hur den tidigare motorvägen påverkats.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Närmare 200 borrtester har genomförts och nu har Trafikverket en tydligare bild av hur jorden rört sig på djupet, något som i sin tur påverkat vilken metod myndigheten kan komma att använda för att stabilisera marken inför återuppbyggnaden.

– Vi började i ytterkanterna och jobbade oss inåt, strax innan jul kom vi in i centrum, säger projektledaren Daniel Svensson.

Börjat stabilisera marken

På den östra sidan av motorvägen, där en entreprenör arbetade med att bygga en företagspark, anser sig Trafikverket vara färdig med säkringen.

– Vi blev precis klara med att flacka av de branta jordformationerna på den östra sidan. Nu ser vi inga risker för våra arbetare att något mer ska hända, säger projektledaren Daniel Svensson.

I den södra delen, där skredet är som ytligast, har man börjat med stabilisera marken med kalkcementpelare.

– Det är en metod vi kommer börja med i den södra delen.

Saknar fakta

Det har spekulerats i att det kommer ta flera år att återuppbygga motorvägen. Trafikverket har inte velat gå ut med någon officiell prognos ännu, först i februari kommer analysen vara klar.

– Vi måste ha alla fakta sen kan vi bena ut när vi kan ha trafik på vägen igen.

När har ni all fakta på bordet?

– Det börjar närma sig nu, i stor del börjar vi få koll på hur det ser ut. I mitten av februari kommer vi börjar med grundläggningsarbete men det kommer bli en kombination av lösningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Mer i ämnet