Detta trots att kommunens eget parkeringsbolag bötfäller allt färre göteborgare. Västnytt har granskat utvecklingen och upptäckt att förändringen har skett sedan det kontroversiella Stockholmsbolaget HOJAB har tagit över kundtjänsten för kommunala P-bolaget.
Göteborgs kommuns parkeringsbolag har de senaste två åren minskat utskrivningen av kontrollavgifter (p-böter) med totalt 20 000, ändå ökar klagomålen kring parkeringsärenden hos Konsument Göteborg.
Från den dag då HOJAB tog över P-bolagets kundtjänst, 1 oktober 2011 har Konsument Göteborg fått in 66 klagomål från allmänheten gällande parkeringsärenden, under samma period 2010 var klagomålen 24 stycken, under 2009 kom 19 in.
Tomas Borgenstrand som är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg är starkt kritisk mot HOJABs hårdhänta sätt att driva ärenden och säger i Västnytt ikväll bland annat att bolaget bryter mot god inkassosed.- Man får inte som de gör hota med rättegång utan ha för avsikt att fullfölja. Från HOJABs sida anser man inte att man är orsak till att klagomålen kring parkeringsärenden i Göteborg ökar, utan skjuter istället över ansvaret till sina uppdragsgivare, alltså parkeringsbolagen.
– Vi hotar inte med rättegång i våra brev. Vi skriver att ärendena kan hamna i domstol. Och kan är väl inget hot, säger Svea Inkassos VD Mats Kärsrud. Svea Inkasso äger HOJAB.
Fakta
HOJAB har blivit dominanta i Göteborgs parkeringsvärld.
I dagsläget sköter HOJAB kundtjänst och inkasso i samband med kontrollavgifter för några av de absolut största parkeringsbolagen i Göteborg:
Göteborgs Parkeringsaktiebolag: Kundtjänsten + Merparten av inkassot
Europark: Kundtjänst
Västia Parkering: Kundtjänst Q-park: Inkasso