Så just nu minskar alltså antalet godkända namnunderskrifter för varje dag och Jörgen Eliasson menar att det orimligt att få tag på de som skrev på tidigt för att få en namnunderskrift.
Totalt har han fått in cirka 1800 namnunderskrifter. Knappt 1000 genom ett aktivt insamlingsarbete och 800 efter ett utskick till alla hushåll i Skövde kommun. Men det behövdes ca 4 500 namnunderskrifter för att frågan om folkomröstning skulle kunna lyftas till kommunfullmäktige i Skövde.
– Jag vill tacka alla de som engagerat sig för att hjälpa till och samla in namnunderskrifter och även alla Skövdebor som bidragit med namnunderskrifter och uppmuntrande diskussioner och kommentarer när vi varit ute med våra listor, säger Jörgen Eliasson.
Listor förstörs
De listor som har kommit in kommer att förstöras i och med att namninsamlandet avslutas. Kampen för en folkomröstning om nedläggningsbeslutet bottnade i ett missnöje med den snabba beslutsprocessen. Jörgen Eliasson som ifrågasatte varför det behövde gå så fort och varför inte kommunens lika stora markyta bredvid flygplatsen kunde användas i stället.
Skövde kommun var snabba att besluta att lägga ner flygplatsen när kommunledningen var en av kandidaterna för Northvolts batterifabrik som senare hamnade i Göteborg. Innan det blev känt framhöll kommunledningen flygplatsen som den lämpligaste platsen för en batterifabrik medan kritiker menade att det fanns lika bra mark alldeles intill.
Efter Northvolts beslut tonade kommunledningen ner kopplingen mellan nedläggningen av flygplatsen och förhoppningen om en batterifabrik. Av partierna i fullmäktige var det endast Sverigedemokraterna som aktivt arbetade för att bevara Skövde flygplats.