• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här ska tågen stanna

Uppdaterad
Publicerad

Bollebygd och Ulricehamn ser ut att bli utan station på Götalandsbanan, men i Härryda är det glada miner.

– Intressant och bra att vi får vara med, säger kommunstyrelsens ordförande i Härryda Per Vorberg (M).

På måndagen gav Sverigeförhandlingens besked om starta förhandling om stationsläge i Mölnlycke, Landvetter Flygplats och Borås. Totalt fanns önskemål från kommuner om sammanlagt sju stationsorter i Västsverige utöver Göteborg. De stationer som det inte inleds förhandling om är Mölndal, Landvetter Södra, Bollebygd och Ulricehamn.

– Tråkigt. Vi har en stark tillväxt i Ulricehamn som hade kunnat utvecklas än starkare med station, säger Mattias Josefsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn.

Höghastighetsbanan

Även i Bollebygd är man besviken efter beskedet.

– Tyvärr är fokus mycket på ändpunktsresande och då får regionaltrafiken stå tillbaka. Vi får diskutera hur det påverkar kommunens framtida utveckling, säger Peter Rosholm (S), kommunstyrelsens ordförande i Bollebygd.

Inte heller Mölndal fick något bud från Sverigeförhandlingen

– Vi hade gärna velat vara med. Det hade varit bra för hela regionens tillväxt, säger Marie Östh Karlsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Mölndal.

I Härryda däremot är det idel glada miner.

– Intressant och bra att vi får vara med. En viktig sak som framkom på dagens presentation var att man behöver se över kapacitetsbehovet på sträckan Borås-Göteborg. Detta är något vi arbetat tillsammans för länge, nu får vi se hur vi kommer vidare och vad som står i förhandlingskuvertet, säger kommunstyrelsens ordförande i Härryda Per Vorberg (M).

Kortaste vägen

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg.

Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor. Med dagens förhandling, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede.

Får kritik

Men förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

– Vi behöver analysera beskedet och samtala med andra komuner innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare, säger Mattias Josefsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn.

Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingens uppdrag från regeringen är att ta fram förslag för finansiering av höghastighetsjärnvägen och föreslå i vilken ordning den ska byggas. De ska också hitta lösningar för spår och stationer och förhandla fram en medfinansiering.

Sverigeförhandlingen ska även öka kollektivtrafiken och öka bostadsbyggandet med 100.000 nya bostäder.

Uppgiften är att hitta kommuner som gynnas mest av att tågen stannar där.

Den 1 februari presenterade Sverigeförhandlingen vilken sträckning och vilka stationer de tänker börja förhandla om. Kommuner kommer att få ett första bud som om bland annat bostadsåtagande och medfinansiering.

Senast den sista december 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen. Därefter blir järnvägen en fråga för regering och riksdag.

Källa: Sverigeförhandlingen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet