Inget bälteskrav i A-traktorer – NTF kräver höjd säkerhet

Publicerad

Inom loppet av en månad har fyra ungdomar avlidit i två tragiska dödsolyckor med A-traktorer. Utredningarna pågår om orsak, men nu vill trafiksäkerhetsorganet NTF se en lagskärpning.

– Sen 2020 har det blivit enklare att bygga om en vanlig personbil till en A-traktor, och med en enkel knapptryckning kan man ta bort hastighetsspärren och plötsligt har man ett fordon som kör betydligt fortare än 30 km/h, säger Malin Lundgren verksamhetschef vid trafiksäkerhetsorganet NTF Väst.

Utbildningen fokuserar på tvåhjulingar

Utbildningen för att få köra A-traktor är den samma som den för moped. Sammanlagt 12 timmar teori varvat med praktik, den praktiska träningen enbart fokuserar på tvåhjulingar.

 – Jag tror att det är jätteviktigt att man som förälder provkör, testar, ser så att den inte är trimmad, men att man också åker med och pratar om deras trafikbeteende, säger Malin Lundgren.

Inget krav på säkerhetsbälte idag

Antalet registrerade A-traktorer har fördubblats på drygt två år och ligger nu på nära 50 000, enligt siffror från Transsportstyrelsen. Mellan 2020 och 2021 ökade antalet olyckor med 50 procent. Det finns inget krav på säkerhetsbälte i dagsläget. Den 1 november presenterar Transporstyrelsen en utredning kring hur säkerheten kring A-traktorer ska kunna stärkas.

– Jag hoppas verkligen det kommer, säger Malin Lundgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.