En bild av två gamla Ullevi på varandra, fyllda med betong.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Två Gamla Ullevi fyllda med betong – ungefär så mycket beräknas gå åt i Västlänkenbygget. Det motsvarar ungefär 120 000 Thailandsresor i koldioxidutsläpp. Foto: SVT Grafik

Klimatutsläpp för bygget av Västlänken större än beräknat – mer betong har gått åt

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets klimatkalkyl för Västlänken spricker – betongen kommer släppa ut cirka 50 procent mer koldioxid än beräknat, visar nya siffror. Det kan SVT avslöja.

Orsaken är mer betong – men också att Trafikverket räknade med en för låg utsläppssiffra för betong inför bygget.

Betongen är den största klimatboven i Västlänken. Hittills har bygget förbrukat 480 000 kubikmeter betong, enligt uppgifter som SVT fått ut från byggföretagen. De visar också att slutsumman nu beräknas till 847 000 kubikmeter. Den mängden går att fylla två Gamla Ullevi med.

All betong motsvarar cirka 260 000 ton koldioxid – runt 50 procent mer än vad Trafikverket räknade med i sin klimatkalkyl från 2016, enligt SVT:s beräkningar.

Västlänken

– De första prognoserna vi gjorde är ju just prognoser. Vi jobbar ju hela tiden för att minimera vår betonganvändning, säger Mira Andersson Ovuka, miljöansvarig för Västlänken hos Trafikverket.

”Trafikverket är ute och cyklar”

Men kritikern Peter Danielsson, tidigare politiker i Demokraterna, köper inte Trafikverkets förklaringar.

– Vi som har jobbat mot det här projektet under lång tid vet att Trafikverket är ute och cyklar, säger Peter Danielsson, som är engagerad som utredare inom flera av organisationerna som är emot Västlänken.

För låg siffra

I klimatkalkylen före bygget räknade Trafikverket med en utsläppssiffra per kubikmeter betong som var för låg, uppger de nu.

– Vi hade inte då kunskapen att siffran är för låg, skriver Mira Andersson Ovuka i ett mail.

Hela klimatkalkylen kommer sannolikt spricka

I miljökonsekvensbeskrivningen från 2016 skrev Trafikverket också att Västlänkenbygget, tillsammans med Olskroken planskildhet, totalt beräknades släppa ut mellan 300 000 och 400 000 ton koldioxid. Den siffran kommer sannolikt inte heller att hålla.

– Förmodligen kommer själva projektet släppa ut mer än vad vi trodde då, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

En bild på SVT:s reporter Anna Adersjö som står framför en greenscreen där det står ”cirka -38 000 ton CO2”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur funkar klimatförbättrad betong och hur mycket har det sänkt utsläppen hittills? SVT:s reporter förklarar. Foto: SVT

Så har vi räknat ut betongens klimatpåverkan

NCC och Peab har till SVT uppgett vilka mängder betong som hittills har använts i deras delar av projekten Västlänken och Olskroken planskildhet, och vilka mängder som väntas behövas ytterligare.

Olskroken planskildhet är en del av tunnelbygget Västlänken och ingår i klimatkalkylen, men är ett separat projekt när det gäller finansieringen.

SVT har fått uppgifter om företaget AGN:s betonganvändning via Trafikverket (AGN har byggt Kvarnberget och början på Haga-stationen).

När SVT summerar uppgifterna visar de att 480 000 kubikmeter betong använts hittills. Nu är prognosen från företagen att totalt 847 000 kubikmeter kommer gå åt.

Trafikverket räknade med utsläppssiffran 257 kilo koldioxid per kubikmeter betong, i sin klimatkalkyl från 2016, men uppger nu att den siffran var för låg.

Byggföretaget NCC uppger att de använt senare versioner av Trafikverkets klimatkalkyl, där 384 kilo per kubikmeter används för betong som saknar klimatåtgärder. Vi har valt 384 kilo som utgångsläge när vi räknat på mängden koldioxid som bygget väntas släppa ut totalt, och sedan tagit bort utsläppen som minskats med klimatförbättrad betong.

Trafikverket angav siffran 300 000–400 000 ton koldioxidekvivalenter (alltså koldioxid eller andra klimatpåverkande gaser med motsvarande påverkan) i miljökonsekvensbeskrivningen 2016, för vad bygget av Västlänken inkl Olskroken planskildhet förväntades släppa ut.

SVT har utgått från maxsiffran 400 000 ton koldioxidekvivalenter när vi räknat ut vilka utsläpp Trafikverket trodde att betongen skulle medföra.

Betongen väntades utgöra drygt 40 procent av utsläppen från bygget enligt miljökonsekvensbeskrivningen från 2016.

Källor: Trafikverket, NCC, Peab

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet