Som del i arbetet inför Götebors 400-årsjubileum anordnade kommunen i juni förra året en designtävling för den planerade linbanan över Göta älv. Fyra förslag togs fram och ställdes sedan ut på olika platser runt om i Göteborg under hösten.
– Det kommer även att finnas bemanning på utställningarna som pratar med folk om vad de tycker. Det kommer sedan att sammanfattas och vidareförmedlas till juryn, sa Per Bergström Jonsson, projektledare på Trafikkontoret, tidigare.
För samtidigt satte sig en jury, med landskapsarkitekten Lena Dübeck som ordförande, ned för att sätta sig in i förslagen och sedan utse en vinnare. Juryn bestod även av representanter från Västtrafik och Sveriges Arkitekter.
De har bland annat tittat på hur genomförbar designen är och hur bra det passar in i stadsbilden. Till sin hjälp har man haft referensgrupper för synpunkter inom både trafik, politik och medborgarsynpunkter.
Och under torsdagen presenterade juryn tävlingens vinnare.
”Minimerar skuggverkan”
Projektet som knep första platsen blev New Beacons av Amsterdam-baserade arkitekt- och designkontoret UNStudio och Göteborgs-baserade Kjellgren Kaminsky Architecture.
– När två gondoler möts kommer det att uppstå ett extra ljussken, kyssande gondoler, ett poetiskt inslag i det vinnande förslaget, säger juryns ordförande Lena Dübeck till TT.
Så här låter en del av juryns motivering:
”Förslaget redovisar en bra analys med ett genomarbetat designkoncept för både torn och stationer där gestaltningen av tornen övertygar mest. Skalan på tornen stämmer med stadens förutsättningar och visar på en möjlig variation på samma tema”.
Juryn skriver också:
”Varje torn blir individuellt utifrån placering och fackverket har en förlåtande transparens i sin konstruktion som minimerar skuggverkan”.
Det vinnande förslaget är inte en färdig bild av hur det kommer att se ut, men det är den designen som man nu kommer att arbeta utifrån.