Få reda på mer om ChatGPT i klippet ovan där Jonas Ivarsson svarar på frågor.
Forskningslabbet OpenAI har utvecklat chatboten ChatGPT. Chatten är en språkmodell tränad på gigantiska mängder textmassa. Med hjälp av artificiell intelligens kan den svara på frågor och föra avancerade resonemang.
Den har därför kommit att bli användbar för studenter, när de exempelvis skriver uppsatser eller pluggar till tentor. Men det blir svårt för lärare att avgöra om det är studenten själv eller ChatGPT som skrivit texten. Och eftersom chatten producerar unik text vid varje tillfälle fastnar den inte heller i plagiatkontrollen.
Detta är något som skapat diskussion bland universiteten i Västsverige. Som en konsekvens av AI-utvecklingen behöver man se över metoder för examinationer.
Universitetens reaktioner
SVT Nyheter Väst har frågat Högskolan Väst, Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Högskolan i Halmstad om hur skolorna förhåller sig till ChatGPT. Hållningen ser relativt lik ut på samtliga skolor.
Det finns en viss oro för fusk, men man är medveten om AI-systemens utvecklingstakt. Därav utreder man vad denna kan komma att betyda för framtida undervisning och examinationer, samt vilka åtgärder som behöver genomföras.
Vicerektor för utbildning vid Göteborgs universitet ser även möjligheter med AI-tekniken.
– AI-tekniken är här för att stanna och den kommer bara fortsätta utvecklas. Fokus måste ligga på hur vi använder oss av AI i undervisning och examinationer, och inte fokusera på fusk, säger Pauli Kortteinen i mejlsvar.