När eleverna börjar förskoleklass på Trädgårdsstadens skola i Skövde får alla en surfplatta för undervisning. Böcker plockas fram vid behov.
– Jag tycker inte att det är tidigt. För används den medvetet och med appar som är riktiga ser jag den som ett komplement, säger Monica Carlgren.
Fysiska läromedel finns och används, men ju äldre barnen blir desto mer läggs tyngdpunkten på det digitala.
Läroplanen ses över
Enligt läroplanen ska alla elever lära sig att använda digital teknik, men den specificerar inte hur. Allt fler grundskoleelever får egen dator eller surfplatta. 2021 hade 65 procent av eleverna det enligt Skolverket.
Regeringen vill ta bort kravet om digital teknik för förskolan och har gett Skolverket i uppdrag att se över läroplanen. Enligt skolminister Lotta Edholm (L) överväger man just nu om samma förändring ska gälla i lågstadiet.
Skolor som i dag använder mycket skärm och lite läroböcker, borde de tänka om?
– Jag tycker att alla skolor bör ha böcker som en bas för sin undervisning.
Rektorn: Digitalt behövs
Monica Carlgren tror starkt på kombinationen av böcker och skärm i skolan, inte minst för att förbereda barnen på ett liv i den digitala världen. Att helt utesluta skärmar skulle enligt henne vara fel väg att gå. För yngre barn lyfter hon begreppet ”att leka sig till inlärning”.
– Vi ska inte ersätta den vanliga leken för den är superviktig, men vi måste också inse att dagens barn leker på sin skärm.