Järnvägssatsningen mellan Göteborg och Borås är ett stort steg närmare att bli av. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Viktigt steg mot ny järnväg mellan Göteborg och Borås

Uppdaterad
Publicerad

Mångmiljardsatsningen på järnvägen mellan Göteborg och Borås är ett stort steg närmare att bli av.

Efter ett möte på onsdagen är parterna till slut överens om de stora dragen i satsningen, uppger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren.

Efter 20 år av utredningar togs på onsdagen ett stort steg mot en ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

– Det är inte ett avtal, men ett inriktningsbeslut att den här järnvägen ska byggas. Det ligger ett förslag som alla parter kan köpa, säger Trouvé till TT.

Härryda kommun, där Landvetter flygplats ligger, har tidigare satt sig emot den föreslagna sträckningen av järnvägen. En del av lösningen blir en sidobana, som knyter ihop Mölnlycke med Landvetter och vidare till Borås.

Väntas ta tio år att bygga

Johan Trouvé kallar inriktningsbeslutet för en historisk överenskommelse och hyllar landshövdingen Sten Tolgfors som varit regeringens förhandlare och jobbat fram lösningen.

– Det är nog ett av de viktigaste möten som skett i länsresidenset sedan huset byggdes på 1600-talet, säger han.

Sträckan väntas ta tio år att bygga och kosta 43.5 miljarder. Trafiken väntas kunna börja tidigast 2038 och restiden mellan Göteborg och Borås beräknas till 35 minuter.

Vad bidrog landshövdingen med som gjorde att ni kunde mötas?

– Landshövding Sten Tolgfors har varit väldigt tydlig med att det fanns en risk att pengarna kunde försvinna från Västsverige om vi inte nådde en överenskommelse, det blev avgörande, säger Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen.

Det slutgiltiga beslutet om utbyggnaden fattas i augusti.

– Det känns otroligt glädjande. Vi ska inte ta ut något i förskott, men det här är ett väldigt stort steg framåt. Det känns väldigt bra i magen, säger han.

tågräls

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Arkivklipp 2023: Så blir den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås. Foto: Adam Ihse/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.