Efter 20 år av utredningar togs på onsdagen ett stort steg mot en ny järnväg mellan Göteborg och Borås.
– Det är inte ett avtal, men ett inriktningsbeslut att den här järnvägen ska byggas. Det ligger ett förslag som alla parter kan köpa, säger Trouvé till TT.
Härryda kommun, där Landvetter flygplats ligger, har tidigare satt sig emot den föreslagna sträckningen av järnvägen. En del av lösningen blir en sidobana, som knyter ihop Mölnlycke med Landvetter och vidare till Borås.
Väntas ta tio år att bygga
Johan Trouvé kallar inriktningsbeslutet för en historisk överenskommelse och hyllar landshövdingen Sten Tolgfors som varit regeringens förhandlare och jobbat fram lösningen.
– Det är nog ett av de viktigaste möten som skett i länsresidenset sedan huset byggdes på 1600-talet, säger han.
Sträckan väntas ta tio år att bygga och kosta 43.5 miljarder. Trafiken väntas kunna börja tidigast 2038 och restiden mellan Göteborg och Borås beräknas till 35 minuter.
Vad bidrog landshövdingen med som gjorde att ni kunde mötas?
– Landshövding Sten Tolgfors har varit väldigt tydlig med att det fanns en risk att pengarna kunde försvinna från Västsverige om vi inte nådde en överenskommelse, det blev avgörande, säger Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen.
Det slutgiltiga beslutet om utbyggnaden fattas i augusti.
– Det känns otroligt glädjande. Vi ska inte ta ut något i förskott, men det här är ett väldigt stort steg framåt. Det känns väldigt bra i magen, säger han.