Chatt: Har du elbil – räcker snabbladdarna till?

Uppdaterad
Publicerad

Har du skaffat elbil? Hur tycker du att det fungerar att köra längre sträckor? Är det möjligt att köra i Norrland? Räcker snabbladdarna till?

Se vad elbilsägarna har för olika erfarenheter och upplevelser av detta, här i torsdagens chatt.

Har du elbil – räcker snabbladdarna till?

Anders • Har Tesla och e-Niro! Med Teslan varit på långresa många gånger, aldrig några problem! Lite svårare med laddnätverket utanför Tesla! Har upplever det som allt svårare nu när allt fler bilar konkurrera kring dom få snabbladdare som finns! Långsam laddning är inget problem om inte icke elbilar hade ofta parkerat på laddplatsen! Ffa allt fler hybridbilar som är fulladdade efter en timme men står kvar och blockera i 3 tim laddplatsen!

Vilket intresse för det här ämnet! Nu måste vi tyvärr stänga ner chatten för den här gången, och tackar alla som delat sina erfarenheter om att ladda elbil.

Jimmy • Har kört elbil i ca två och ett halvt år, men kör i stort aldrig längre sträckor än att jag kommer fram till slutdestinationen utan att behöva stanna och ladda på vägen. De få gånger som jag har snabbladdat, så har det inte varit något problem. Som lägenhetsboende och utan hemmaladdning är jag däremot i större behov av utbyggnad av publika laddplatser på parkeringar. Det har fungerat bra för mig så här långt, men det börjar märkas att fler skaffar elbil (vilket är positivt) och att det blir färre lediga laddplatser där jag brukar ladda.

Christian Karlsson • Jag har elbil, och nej laddplatserna räcker inte till. Måste öppna upp mer annars kommer det bli betydligt större köer än vad vi har nu.

Lars • Vi är en barnfamilj, medelinkomsttagare, som bor långt ut på landsbygden i Värmland. Kör två bilar bara på El sedan 3år och månadskostnaden är betydligt billigare, noll utsläpp och våra solpaneler producerar elen vi kör på. På långresor är Teslan given. Åker regelbundet mot Östersund och Halland. Även genom Europa. Aldrig kö vid laddarna och barnen (och föraren) ser fram emot regelbundna laddpauser. När tesla öppnar sitt laddnätverk är andra bilar intressanta. Inte nu. På övriga system är det Krångliga betalsystem, låg effekt och köer. Det blir bättre o bättre men det krävs statligt initiativ som styr upp infrastruktur och betalsystem. Vattenfall kanske kan pyssla med detta? Erbjud entreprenörer bygga rastplatser med mat o underhållning, sälj ström till vettiga priser. Detta är ju en fantastisk möjlighet att utveckla hela Sverige. För oss är Elbilen bättre, roligare och billigare. Framförallt på långresor. Hoppas fler kommer på detta och kan glida fram ljudlöst!

Robert P • Funkar bra i närområdet men inte på långsemester genom t ex Polen, i alperna, på franska landsbygden. Jag vill inte laddstolpar skall styra våra semestrar. Snabbladdning alldeles för dyr med priser upp till 8-9 kronor/kW (= 16 - 18 kr/mil). Köpte därför laddhybrid som tar oss ca 5 mil vilket täcker mycket av våra dagliga behov. Dessutom kan vi dra släp upp till 1,300 kg och då kör jag på hybridläge.

Andreas • Bytt till elbil är det bästa jag gjort, min klarar upp till 55 mil på full laddning, från Kungsbacka till Sthlm behöver jag bara stanna en gång på ca 30 min och snabbladda, perfekt för ett energistopp för knoppen också. Titta över möjligheten i ditt närområde för laddpunkter, såväl jobb som hemort. Kungsbacka är ledande och inga problem med att laddnöjligheter men Stockholm släpar efter och där blev det krångligt på direkten kände jag sist.

Magnus • Elbil i snart ett år. Till allra största delen laddas det hemma. På resa är det bra om man planerar lite, men hittills inga större problem att få ihop det. Tillgänglighet till laddning blir tydligt bättre och bättre. Är bara ett annat sätt att åka bil och inte svårt att anpassa sig till.

Hans • Jag är alltid omkörd av dieselbilar på motorvägen. Själv kan jag köra snabbt en kort sträck annars kommer jag inte nå målet med min elbil. Saknar de egenskaper i min elbil som förbränningsmotorer har oavsett hur positivt kommer ni skriva här om elbilar. Jag ångrar att jag köpte elbil. Krångligt och jobbigt när man reser längre sträck. Kommer inte köpa en till i framtiden. Kanske liten en som jag ska använda bara i stan.

Renault Zoe ägare • Vi kör en Renault Zoe för den erbjuder 22kW laddning via typ2 (AC) kontakter. Det innebär att ofta då vi är ute och möter folk som måste stå i kö för snabbladdarna så kan vi åka direkt in i centrum eller vid köpcentrum och ladda rimligt snabbt medan man tittar på något mer sevärt runt omkring då man är iväg och åker. Tycker att det är alldeles för mycket tjafs om snabbladdare hit och dit. Personligen ser jag stora parkeringsplatser som erbjuder mängder av typ2 laddare med ordentlig lastbalansering. I inköpskostnad får du närmare 30 laddpunkter för samma peng som en 50kW laddare kostar. Det måste finnas ett större behov att montera billigare laddare med lastbalansering istället för få dyra snabbladdare. Varför har alla så bråttom nu för tiden? Vi har själva en 22kW laddare hemma och det gör att man snabbt kan komma hem och koppla in bilen för att efter lite mat vara relativt välfylld igen (över 11 mil per timme laddar vi). Så jag vill se mängder fler typ2 laddare likt Gekås med hitintills 56 laddplatser!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.