Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om flygtrafiken mellan Umeå och Östersund: ”Ett sätt att markera samhällsviktigt flyg”

Publicerad

Sträckan mellan Umeå och Östersund kostar skattebetalarna 10 miljoner kronor per år.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) anser att linjen ska upprätthållas – trots att planen har dåligt med passagerare och sällan används för sjukresor. Men det kan ändras om ambulansflyget utvecklas.

– Jag utesluter inte att det kan bli en förändring i hela landet, säger han.

Flyglinjen mellan Umeå och Östersund ingår i Trafikverkets instruktioner. Det är därför inte upp till Trafikverket att utreda och bedöma om linjen ger någon tillgänglighetseffekt eller inte. Regeringen fastslår att den måste trafikeras.

Sedan 2010 har Trafikverket sagt att linjen ger väldigt lite effekt för stora insatser som görs. Flera gånger yrkade myndigheten att linjen bör läggas ner.

Trots denna bedömning anser infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) att flyglinjen ska hållas igång.

– Det här är ett sätt för oss att markera samhällsviktigt flyg och se till att man har trygghet till både ambulansflyg och till sjukvården, säger infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

”Är också en politisk bedömning”

Att ta ett annat beslut än vad Trafikverket föreslår är något som enligt ministern händer med jämna mellanrum.

– Vi gör också en politisk bedömning, säger ministern.

Utöver Trafikverket som gjorde utredningen kunde även berörda regioner och kommuner göra ett yttrande kring flyglinjen.

Ambulansflyget kan ersätta i framtiden

För framtiden ser infrastrukturministern en möjlighet att ambulansflyget skulle kunna vara ett rimligt alternativ.

– Jag uteslutar inte om vi får en vidare utveckling med ambulansflyget, att det kan bli en ändring i hela landet, säger han.

I klippet hör du Tomas Eneroth (S) berätta varför flyglinjen mellan Umeå och Östersund behövs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.