Norrbotniabanan har förvandlats till en långbänk – då bara en stump av järnvägen, Umeå – Dåva, varit finansierad. Men under tisdagen meddelade regeringen att sträckan Dåva-Skellefteå nu får grönt ljus för byggstart.
– Jag är otroligt glad och kan meddela att vi nu har riktiga pengar för hela sträckan till Skellefteå. 17,7 miljarder, säger Riedl (M) och fortsätter:
– Nu planerar vi vidare för järnvägen hela vägen upp till Luleå.
Glada reaktioner i norr
Beskedet är välkommet för många i Västerbotten.
– Med Norrbotniabanan får vi större kapacitet för godstransporter på järnväg och helt nya möjligheter för människor att arbetspendla med tåg, skriver Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt.
– Mycket glädjande och ett efterlängtat besked. Nu kan vi äntligen fortsätta att knyta ihop städerna i norra Sverige och skapa större arbetsmarknadsregioner, säger Helene Hellmark Knutsson, landshövding i ett pressutskick.
– Nu kommer kommunen också driva på byggnationerna av resecentrum i Bureå, Skellefteå och sedan Byske, säger Evelina Fahlesson (S), kommunstyrelsens vice ordförande i ett pressutskick.
”Ofantligt viktigt”
– Vi har väntat länge nu, äntligen så kommer det. Det är ofantligt viktigt, nu kör vi på riktigt. Men det här beslutet upplever jag att vi är hemma i projektet. Man kan inte bygga till Skellefteå och stanna där.
Nu kan vi göra en tidsplan och veta vilka pengar vi har att röra oss med, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan.
När tror du att man kommer bygga sträckan, på riktigt?
– Ja, imorgon kanske. Men det byggs redan, förberedande arbete. Nu kan man på allvar sätta spaden i jorden. Det är det uppdraget vi har.