Bild på vytågs nattåg samt Maja Lindstrand jurist på Konsumentverket

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka rättigheter har man som konsument när tåg ställs in? Hör Maja Lindstrand på Konsumentverket reda ut. Foto: SVT

Kunder kritiska mot Vytåg efter köldsmockan – Konsumentverket granskar företaget

Publicerad

Under extremkylan i norr ställdes många tågavgångar in – på grund av säkerheten. Konsumentverket har fått flera klagomål från resenärer och inleder nu en granskning av Vytåg.

– Vi tar in extra resurser för att jobba ikapp, säger Christer Berglund, affärschef på Vytåg.

Kunder som uppmanats att avboka sina biljetter till inställda tåg får betala en avbokningsavgift och dessutom är det långa väntetider.

Konsumentverket har inlett en granskning av Vytåg efter att flera kunder skickat in klagomål till myndigheten.

– Konsumenter har anmält till oss att de var missnöjda med informationen de fått och uppfattat den som felaktig, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

”Fått sina biljetter återbetalda”

Bland annat har kunder uppmanats att själva göra avbokningar av inställda tåg och då har de fått betala en avbokningsavgift.

– Alla får sina biljetter återbetalda oavsett biljettyp, säger Christer Berglund.

I videon ser du mer om kritiken mot vytåg i inslaget och konsumentverkets jurist Maja Lindstrand berättar vilka rättigheter man har som resenär vid inställda tåg.

Foto: SVT

Har du drabbats av tågstrulet i vinter? Hör av dig till oss! Mejla redaktionen eller reporter Per-Anders Fredriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.