Foto: Privat, SVT

Verksamhetschefen om larmen i Skellefteå: ”Känner oss inte trygga än”

Publicerad

I snart två veckors tid har trygghetslarmen i Skellefteå drabbats av störningar, och problemen är ännu inte lösta.

– Det fungerar bättre, men vi är inte helt trygga än, säger Peter Näsström, verksamhetschef för hemtjänsten i Skellefteå.

Larmföretaget Tunstall, som levererar trygghetslarm till bland annat Skellefteå kommun, uppdaterade sitt system för ett par veckor sedan, med stora problem med långa svarstider som följd.

Så sent som i tisdags meddelade Skellefteå kommun att det fortfarande är störningar med trygghetslarmen.

De otrygga trygghetslarmen

Verksamhetschefen Peter Näsström tycker att det känns bättre nu än när driftstörningarna startade, men att de inte är helt nöjda.  

– Nu får de flesta kontakt på någon minut när de trycker på larmen, men det har hänt att det tagit lite längre, uppemot fem minuter vid några tillfällen. Därför har vi ett extra öga på det här, säger han.

Hör mer i klippet.

Du som har trygghetslarm:

Om du upplever att trygghetslarmet inte fungerar som det ska, kan du vända dig till en närstående, till kundtjänst eller direkt till din hemtjänstgrupp för stöd.

Skellefteå kommun har inrättat ett akutnummer som du kan ringa dygnet runt: 0910-737400. Personen som svarar sätter dig i kontakt med din hemtjänstgrupp.

Uppstår en akut situation ska du alltid ringa 112. Skellefteå kommun rekommenderar att du fortsätter ha en mobiltelefon i närheten för din säkerhets skull.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet