Ånge är en klassisk järnvägsknut med en jättelik bangård, en av de största i landet. Kanske kan ett antågande Natomedlemskap göra bangården extra attraktiv.
Håkan Gunneriosson är docent i krigsvetenskap och verksam vid Risk- och kriscentrum på Mittuniversitetet i Östersund. Han menar att bangården är av intresse i sammanhanget.
Av intresse i sammanhanget
– Nato är intresserade av att infrastruktur fungerar, säger han.
I dagsläget är det oklart vad Nato kommer att begära av Sverige när det gäller järnvägar, men om man anser att bangården i Ånge är av strategisk betydelse kan det komma krav på upprustning.
– Om Nato övar i området och finner att bangården är något bra, men att det finns saker som inte fungerar, då kommer Sverige som värdland att få en rapport om det, förklarar Håkan Gunneriosson.
”Kommer att få betydelse”
Kommunalrådet i Ånge, Erik Lövgren (S) är övertygad om att Natointrädet och bangården kommer att få betydelse i Ånge.
– Det är inga drömmar, de planer som finns är att trupper ska förflyttas från väst till öst eftersom den möjliga gräns som blir för krigshändelser är Finlands gräns mot Ryssland.
Järnväg bästa sättet?
Samtidigt är frågan om Nato ser järnväg som det bästa sättet att frakta trupper, fordon och utrustning?
– Jag tror att vid en truppförflyttning behöver man nog alla vägar och järnvägar, säger Erik Lövgren.