Green Cargo bildades 2001 efter att SJ Gods tidigare skött verksamheten med godstransporter med tåg, inrikes och utrikes.
Green Cargo är också det enda bolag som får sköta rangering i Sverige, det vill säga kunna koppla ihop och isär vagnar från olika tåg.
Trafikverkets beslut
– Någon risk för att rangeringen ska försvinna från Ånge finns inte, säger Erik Lövgren.
– Nu inväntar vi vad ägaren till bangården, Trafikverket, beslutar om och har för avsikt i sin nästa upphandling, säger han.
Anledningen till varslet är att Green Cargo ser över sitt geografiska nätverk.
Fler anställningar
– Vi gör en geografisk förändring av tågproduktionen vilket innebär att det uppstår arbetsbrist i Ånge och att vi kommer behöva anställa fler i bland annat Sundsvall när godstågen kommer köras längs Norrlandskusten, säger Green Cargos kommunikationschef Stephan Ray till SVT och fortsätter:
– Det här är ännu bara ett varsel. Nu ska vi förhandla och se var vi landar.
I klippet berättar Ånges kommunalråd om framtiden för bangården och Ånge som järnvägsknutpunkt i Sverige.