På bilden kan man se eleverna Elin Sundkvist och Lovisa Hallén. De står inomhus och tittar in i kameran. Båda har glasögon på sig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skolverket har gått ut med en avrådan till skolor att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag med anledning av att man, med hjälp av AI-teknologi, kan få hjälp att skriva texter. I videon ovan kan du höra gymnasieeleverna Elin Sundkvist och Lovisa Hallén berätta om vad de tycker om att inlämningsuppgifterna blir färre. Foto: Julija Sidner/SVT

Slopade hemuppgifter efter AI-fusk – eleverna i Örnsköldsvik: ”Svårare men rättvisare”

Uppdaterad
Publicerad

AI-teknologi kan hjälpa elever att skriva texter och Skolverket vill därför skärpa reglerna kring inlämningsuppgifter – men gymnasieeleverna Elin Sundkvist och Lovisa Hallén tycker att det är synd att få färre inlämningsuppgifter.

Enligt Skolverket kan inlämningsuppgifter användas som övning, men betygsättning är en myndighetsutövning och den måste vara tillförlitlig och rättssäker.

Elin Sundkvist och Lovisa Hallén, gymnasieelever från Örnsköldsvik, tycker att det är synd att inlämningsuppgifterna kommer bli färre.

– Det hjälper en att komma på hur man skriver olika texter och så, och det kan man ju ha användning av senare i livet på på jobbet eller universitetet. Det är tråkigt att det försvinner nu för då får man inte samma träning, säger Elin Sundkvist.

Enligt Ann-Christin Isaksson, skolchef i Timrå kommun, är det upp till rektorn på varje enskild skola i kommunen om de följer Skolverkets avrådan.

I videon ovan kan du höra Elin Sundkvist och Lovisa Hallén berätta mer om hur det påverkar skolgången att inlämningsuppgifterna blir färre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.