Organisationen Håll Sverige Rent har märkt en ökad nedskräpning. Till exempel handlar det om hundägare som lämnar påsar med hundbajs i naturen.
Det kan vara påsar som marknadsförs som nedbrytbara och komposterbara.
Det här menar Johanna Ragnartz är vilseledande för konsumenten.
Kritiserar marknadsföring
– Vi har varit på Konsumentverket och tycker att det här är så kallade green claims och vilseledande marknadsföring. Men än så länge är det ingen som blivit fälld för det.
Svårt för konsumenten
Hon hoppas på ny och tydligare lagstiftning.
– Det är svårt som konsument att veta vilket material ska jag välja, hur ska jag göra mig av med det och hur gör jag rätt?
Hemkompost
Men det finns företag som tillverkar påsar som är nedbrytbara i hemkompost och som är certifierade.
I videon förklarar Johanna Ragnartz sin syn på problemet och ger tips på hur man agera som konsument.
VAD ÄR GREEN CLAIMS?
I mars 2023 presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om gröna påståenden, så kallade green claims.
Det handlar om krav på företag att bevisa sina miljöpåståenden som används om produkter och i marknadsföring.
Målet är att stärka konsumenternas möjligheter att fatta välgrundade beslut för att minska miljö- och klimatpåverkan från konsumtionen.
Vad är greenwashing?
De nya reglerna ska skydda konsumenter från det som kallas greenwashing, dvs vilseledande eller olaglig marknadsföring som påstår att en produkt är miljövänlig utan bevis.
Förslaget reglerar förhållandet mellan näringsidkare och konsumenter och innebär att näringsidkare behöver ett förhandsgodkännande av ett ackrediterat organ för att använda ett miljöpåstående i kommersiellt syfte.
Det kan några år innan varje medlemsstat fullt ut kan tillämpa direktivet.
källa: EU och riksdagen.se