Mittbanan och på norska sidan Meråkersbanan blev klar 1882 och kan bli viktig i en situation då Nato behöver förflytta trupp och vapen österut från de Nato-lager som ska finnas i Trondheimsområdet.
Nu menar krigsforskaren Håkan Gunneriusson på Mittuniversitetet att om Nato ställer krav kan det bli aktuellt att rusta upp banan.
– Då kommer nog Sverige att försöka göra det, menar han.
Strax väster om Storlien, vid det som kallas ”Stora helvetet”, har en omfattande renovering nyligen genomförts. SVT har ställt frågan till Nato om hur de ser på den övriga standarden på järnvägen, men inte fått svar.
”Önskar att standarden ska höjas”
Försvarsmakten vill inte peka ut Mittbanan som viktigare än andra sträckor men bekräftar att järnvägen har betydelse, inte minst för totalförsvaret.
– Vi bedriver ett kontinuerligt arbete för att lyfta upp det hela och vi önskar så klart att standarden ska höjas för att kunna transportera mer, säger försvarsmaktens främste företrädare för transporttjänst, säger överstelöjtnant Per-Ove Norell.
Krav på förbättringar
Nato har ett finger med i spelet eftersom man utvärderar de operationer som genomförs. I de fall något inte fungerar tillfredsställande ställer man krav på att aktuellt land måste göra förbättringar.
– Utvärderingarna har mer tyngd nu då det blir mer bärighet på hur en operation kunde genomföras och hur man kan förbättra för nästa, säger Per-Ove Norell.