Vårdgarantin ger löfte om att man som patient ska få kontakt med vården, få en bedömning och åtgärd inom viss tid. När det gäller ögonsjukvården i Västernorrland har man haft problem under lång tid med att klara vårdgarantin.
Siffror från Sveriges kommuner och regioner, SKR, visar att bara kring hälften av patienterna fick sin åtgärd eller operation inom 90 dagar under 2019 och 2020. En av patienterna vi har haft kontakt med fick en förmodad skada på grund av lång väntan 2019.
– Det är otroligt beklagligt. Sådant här ska inte få ske, säger Lena Asplund (M).
Problemen gäller bland annat gråstarrsoperationer, ett första besök och andra åtgärder inom ögonsjukvården.
Varför har ni inte kommit tillrätta med det här tidigare?
– Det vet jag inte. Jag är inte insatt i varje liten detalj i den här sjumiljardersverksamheten. Det måste du fråga verksamhetsföreträdare om, säger hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Lena Asplund (M)
I klippet förklarar hon vad som görs för att förbättra situationen men säger också att hon inte fått signaler om läget.
Det här är vårdgarantin
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.
Vård ska ges först till den som har störst behov.
• Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med primärvården
• Inom tre dagar ska du få en medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal
• Inom 90 dagar ska du få en första tid för besök på specialistmottagning, om du har fått remiss för det
• Behandling ska påbörjas inom 90 dagar från att läkaren beslutade om behandling, till exempel operation
• Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränsen ska du erbjudas vård på annan mottagning
• Vårdgarantin gäller inte återbesök
Regionerna kan ha andra tidsgränser än den nationella vårdgarantin. De får bara var kortare inte längre
Källa: 1177 Vårdguiden