Att kryssningsfartyget lämnat Timrå kunde SVT:s reporter konstatera vid sitt besök i Vivstavarv under måndagen.
Och Birger Jarls exit under gryningstimmarna bevittnades också av flera privatpersoner. Vid halv femtiden på måndagsmorgonen tog Ulf Höglund bilden vi publicerar här, och flera andra personer som SVT pratat med under dagen såg också kryssningsfartyget – byggt 1953 med totalt 326 hytter och med bevarad originalinredning – lämna Klingerfjärden i sakta mak.
– Den gled iväg mycket sakta. Det såg ut som ett spökskepp, berättar en kvinna som SVT pratat med.
Har åkt norrut
Men efter lunchtid på måndagen hade Transportstyrelsen fått information om vart fartyget tagit vägen.
– Det har gått norrut och vad vi har förstått från Kustbevakningen så har den åkt till Lunde i Kramfors, säger Gustaf Dillner, fartygsinspektör vid Transportstyrelsen.
Har det fortfarande nyttjandeförbud?
– Ja.
Vad händer nu?
– Kustbevakningen är på plats och har bordat fartyget. Förra gången blev det åtal och dom för brott mot lagen om fartygssäkerhet. Vi får se vad det blir den här gången.
Oklara ägarförhållanden
Vem eller vilka som faktiskt äger fartyget i praktiken är också oklart. Enligt Transportstyrelsens sjöfartsregister ägs det av Rederi Hotell Fartyget BJ AB, som dock försökt sälja båten under en längre tid.
– Den 2 maj förra året kom det in en anmälan till oss om ägarbyte. Som köpare angavs ett amerikanskt företag, ”Baltic Star Shipping LLC”. Men ägarbytet har inte gått igenom ännu, säger Ann Flores på sjöfartsregistret.
Varför inte?
– Uppgifterna om köparna är ofullständiga. Vi måste ha korrekta uppgifter så att vi kan se att företaget och de företrädare som angetts existerar till exempel, säger Ann Flores.
Föreläggandet om kompletteringar av uppgifterna om ägarbytet går ut den 30 augusti.
– Därefter avslutar vi ärendet, om de inte kommit in med de uppgifter vi begärt, säger Ann Flores.
Har inlett utredning
Kustbevakningen har inlett en förundersökning kring misstanke om brott mot fartygssäkerhetslagen, men enligt förundersökningsledare Mattias Jarde är utredningen i ett väldigt tidigt stadium och misstankegraden i nuläget låg.
– Fartyget är klassat som fritidsskepp nu och ej för kommersiell trafik. Jag är inte orolig för att vi ska bli dömda för att bryta mot sjösäkerheten, säger Leif-Ivan Karlsson, som äger båten via ett av sina bolag, till Sundsvalls Tidning.
Turerna kring Birger Jarl/Baltic Star
• Redan i maj 2019 fick kryssningsfartyget som bland annat gått rutten Stockholm-Mariehamn nyttjandeförbud, på grund av brister som enligt Transportstyrelsen inte åtgärdats. Då kördes båten upp till Timrå, och sedan kort därefter tillbaka till Stockholm igen – alltså utan trafiktillstånd.
• Ett år senare var det dags igen. Fartyget hade då fortfarande nyttjandeförbud och samtidigt inte tillåtelse att lämna Stadgårdskajen i Stockholm på grund av att den inte uppfyllde säkerhetskraven. Men i slutet av april 2020 kördes fartyget på nytt till Timrå där det lade till vid den nedlagda Vivstavarvsfabriken.
• På kajen väntade dock två inspektörer från Transportstyrelsen och personal från Kustbevakningen. Fartygets befäl informerades om att brott mot lagen om fartygssäkerhet misstänktes, och på hösten samma år dömdes också befälhavaren till böter. Befälhavaren hade påstått att fartyget, som är 92,66 meter långt, var ett fritidsfartyg och hade därför inte det fartcertifikat som egentligen krävs för så stora fartyg.
• I drygt två år har fartyget legat vid kajen i Vivstavarv. Tills det nu alltså lämnade Timrå tidigt på måndagsmorgonen och sedan återfanns i Lunde i Kramfors kommun. Fortfarande med nyttjandeförbud och utan trafiktillstånd.