– På en grupp hade vi 30 procent vakanta tjänster, berättar Eva Rönnbäck, verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen.
2016 var situationen så dålig att när det kom önskemål från personalen att prova sex timmars arbetsdag, var det som att det inte kunde bli sämre. Tre enheter fick testa sex timmars arbete med klienter och en halvtimmes kompetensutveckling per dag.
Lättare få sökande
– Det blev väldigt positivt. De som kom in blev kvar och vi har haft lättare att få sökande på tjänsterna, säger Eva Rönnbäck.
Nu har konceptet landat i sex timmars arbete med klienter varje dag plus två timmar till återhämtning och vidareutbildning – det som kallas 6+2.
– Vi har kvar åtta timmar, men vi ser på innehållet på ett annat sätt och det tror jag är en framgång, säger Eva Rönnbäck.
Färre möten
För att hinna med lika mycket varje dag, har arbetsgrupperna tittat över hur de jobbar.
– Vi har mycket möten och har vi frågat oss om alla behöver vara med alltid. Det finns också en tendens att alltid boka in en timma, kanske räcker det med en halvtimme ibland, säger Eva Rönnbäck.
Idag är det 200 socialsekreterare på kommunen som jobbar efter den nya modellen. Grundbemanningen är densamma och enligt verksamhetschefen har det inte kostat något extra.
”Ser bara vinster”
– Snarare tvärtom. I och med att vi får en stabilare yrkeskår, är det ett effektivare sätt. Varje rekrytering är väldigt dyr, konstaterar Eva Rönnbäck.
Nu trivs personalen, kompetensen blir kvar på avdelningen och klienterna slipper byta socialsekreterare.
– Jag ser bara vinster med det här. Framförallt att du får ett utrymme att jobba med kompetensutveckling och återhämtning. Det är ett himla tufft jobb som socialsekreterare har, så de behöver det här.