Klockan är 09.00 och appen Instabee courier plingar till. Budbee-chauffören får veta hur arbetsdagen ser ut.
Enligt de budbilschaufförer som anlitats av åkerier som kör för Budbee som SVT har varit i kontakt med, innebär arbetspasset en kamp mot klockan. För att hinna inom appens uträknade tid tvingas de köra för fort och springa med leveranserna.
– När din ruttid är slut får du inte längre betalt. Man är ändå tvungen att leverera paketen, annars riskerar man att bli varnad och få sänkt driver level, berättar ”Joakim” som tidigare kört för Budbee.
Driver level är ett lönetillägg som enligt chaufförerna bestäms utifrån hur snabbt du arbetar. Han berättar att på en dag levererade han mellan 70 och 110 paket på ibland 90 hemadresser runt om i sin kommun.
– Jag märkte att det saknades timmar på lönespecen. Det visade sig att Budbee inte ersätter för övertid, som de menar skulle vara en morot att om man är snabb och effektiv, säger chauffören.
Nyligen tecknat kollektivavtal – rundar det med åkerier
Ett exempel som SVT har tagit del av från appen Instabee courier, beräknas det att ta 6,5 timmar att leverera över 100 paket till hemadresser som ligger utspridda över en stor kommun i norra Sverige.
– Det här är ett sätt att utnyttja arbetskraft. Många som kör är unga med utländskt påbrå och de kanske inte vet vilka rättigheter de har som arbetstagare, säger chauffören.
Varför tror du att man inte säger ifrån?
– Kanske har man en situation där det är bättre att ha ett jobb och inte få betalt för all sin tid, än att inte ha ett jobb alls.
Retur ska ta en minut
När arbetsdagen är slut ska förarna hantera eventuella returer, enligt appen ska det ta en minut, oavsett om du har en eller 40 returer.
Instabee har valt att avböja en intervju, men skriver i mejl till SVT:
”Det är inte så vår modell är utformad, det är ett krav från oss att chaufförerna får ersättning per arbetad timma, detta finns med skriftligt i våra avtal och görs audits (systematisk utvärdering reds.anm) på löpande för att kunna upprätthålla villkoren.”
I videon: Se en av de tidigare chaufförerna berätta om arbetsvillkoren, stressen och vem han anser är ansvarig för bristerna.
Det här är Instabee
2022 slogs de två konkurrerande budbolagen Instabox och Budbee ihop till ett gemensamt bolag. Företagen levererar e-handelspaket till både postboxar och hemadresser.
De är verksamma i bland annat Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Några av Instabees investerare är H&M och AMF.
I Instabee finns tre varumärken – Instabox, Budbee och Porterbuddy. Under 2023 tecknade Instabee kollektivavtal, men det finns inget krav att åkerier som anlitas av Instabox eller Budbee ska ha kollektivavtal.